جنجال نان در ایران؛ سنگک حضوری ۵ هزار تومان، اینترنتی ۲۵ هزار تومان

این روزها بحث نان در ایران داغ است از صحبت‌های رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گرفته که از درخواست نانوایان برای افزایش قیمت خبر داده بود تا گزارش‌های منتشر شده مبنی بر فروش اینترنتی نان به قیمت ۳۵ هزار تومان.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی امروز در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» قیمت منطقی برای نان در فروشگاه‌های اینترنتی را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و تاکید کرد که «نان سنگکی زیر ۵ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.»

به باور این مقام صنفی فروشندگان نان سنگک ۳ هزار تومانی در وزن نان تقلب می‌کنند و با نرخ ۳ هزار تومان با این تورم هزینه‌های نانوایان جبران نمی‌شود.

سلیمانی در دوازدهم اردیبهشت نیز در گفتگو با روزنامه «ایران» صنعت نان را بدون متولی دانسته و هشدار داده بود که اگر «نرخ نان اصلاح نشود» کشور دچار «مشکلی جدی» در این بخش خواهد شد.

هفته گذشته وب‌سایت «تجارت نیوز» در گزارشی به بازار نان در بستر اینترنت پرداخته و نوشته بود که در پلتفرم‌های آنلاین یک عدد نان سنگک مغزدار به قیمت ۳۵ هزار تومان و مدل ساده آن به ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود. نان بربری نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین نان‌های مردم از ۱۴ هزار تا ۳۰ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد.

چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که یارانه نان دو برابر شد اما یارانه نان تحت الشعاع عوامل مختلفی از جمله کاهش سطح زیر کشت گندم در کشور و افزایش نیاز به واردات، دائم در حال افزایش است و فعالان این حوزه بر این باورند که این روند ادامه دار نخواهد بود.

در این بین پایین بودن قیمت خرید تضمینی و جذابیت قیمتی در کشورهای همسایه باعث رواج قاچاق گندم شده است و این موضوع به حدی افزایش یافته که به نوشته خبرگزاری «فارس» خرید تضمینی دولت را تاثیر پذیر کرده و کشاورزان بسیاری گندم خود را به دولت نمی‌فروشند.

دولت اما به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی تا ۱۷ هزار تومان است و در طرف مقابل بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که قاچاقچیان گندم داخلی را از ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو خریداری کرده و به صورت نقدی تسویه می‌کنند.

جنگ روسیه و اوکراین و خودداری اوکراین از فروش گندم به ایران در کنار افزایش جهانی قیمت گندم و هزینه‌های جهانی حمل و نقل در کنار تورم داخلی از جمله نکاتی است که در چرخه گندم آرد و نان خودنمایی می‌کند و نگرانی‌ها برای مصرف کنندگان را دامن زده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۶ می۲۰۲۳