عربستان سعودى ميزبان اولين دوره گفت‌وگوهاى صلح ميان طرف‌های درگیر در سودان شد

با افزایش دامنه منازعه در سودان طرف‌های بین‌المللی در تلاش هستند با طرح ابتکارعمل‌هایی دو طرف منازعه را به آتش‌بس و صلح تشویق کنند
شهر جده سعودی امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان گفت‌وگوهای صلح در چارچوب ابتکارعمل سعودی آمریکایی میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، دو طرف درگیری در این کشور است.

خبرنگار «العربیه» گزارش داد که ۳ افسر و یک دیپلمات به نمایندگی از ارتش سودان و ۳ افسر نیز به نمایندگی از نیروهای پشتیبانی سریع در این مذاکرات حاضر می‌شوند.

ارتش سودان هم اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده آنها درباره جزئیات طرح آتش‌بس با هدف ایجاد شرایط مناسب جهت انجام اقدامات بشردوستانه با طرف مقابل گفت‌وگو می‌کند.

به گفته منابع مطلع، دو هیئت مذاکره‌کننده روز جمعه برای گفت‌وگو‌ پیرامون طرح صلح سعودی آمریکایی وارد جده شدند.

به‌رغم اعلام تمدید آتش‌بس پیشین برای ۷۲ ساعت دیگر، دو طرف درگیری مجددا روز گذشته در خارطوم، پایتخت سودان و برخی مناطق دیگر به‌شدت با یکدیگر درگیر شدند.

با افزایش دامنه این منازعه، طرف‌های بین‌المللی در تلاش هستند با طرح ابتکارعمل‌هایی دو طرف درگیری را به آتش‌بس و صلح تشویق کنند.

استقبال نیروهای سیاسی از مذاکرات
نیروهای مدنی و سیاسی سودان نیز در بیانیه‌ای با استقبال از ابتکارعمل سعودی آمریکایی و انجام گفت‌وگوهای جده، ابراز امیدواری کردند که این گفت‌وگوها به درگیری جاری پایان داده و راه‌حلی سیاسی و پایدار برای بحران سودان ارائه دهد.

این بیانیه تاکید کرده که مذاکرات جده گام مهمی برای توقف روند فروپاشی فزاینده سودان به‌دلیل منازعه جاری به‌شمار می‌رود و از رهبران ارتش و پشتیبانی سریع خواسته شده با اتخاذ تصمیم‌های شجاعانه به درگیری‌های مسلحانه و رنج مردم سودان پایان دهند.

بیانیه همچنین از سعودی و ایالات متحده برای برگزاری این گفت‌وگوها و تلاش برای پایان‌دادن به جنگ و برقراری صلح در سودان قدردانی کرده است.

مذاکرات غیرمستقیم
در همین رابطه، دفع‌الله الحاج، فرستاده عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان به «العربیه» گفت که ارتش هیچ گونه پیشنهاد صلح با نیروهای پشتیبانی سریع را نمی‌پذیرد و به‌دنبال پیگیری راه‌حل نظامی برای بحران کنونی است.

او افزود، ارتش با هدف بررسی سازوکارهای آتش‌بس موقت با طرح سعودی آمریکا موافقت کرده و ادامه داد که هیئت مذاکره‌کننده ارتش به طور مستقیم با هیئت نیروهای پشتیبانی سریع دیداری نخواهد داشت.

از سویی، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی هم جمعه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود پیرامون ضرورت توقف درگیری‌ها در سودان تلفنی گفت‌وگو کرد.

دو مقام درباره ابتکارعمل مشترک و گفت‌وگوهای جده صحبت کرده و راه‌کارهای عملی برای کاهش سطح تنش با هدف ایجاد امنیت و ثبات در سودان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،۶ می۲۰۲۳