اعدام دو کارگر فعال در شبکه های اجتماعی

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر داد که بامداد دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ حکم اعدام دو زندانی به نام‌های یوسف مهراد و صدرالاه فاضلی زارع به اجرا درآمده است.

بر اساس گزارش این رسانه دولتی این دو کارگر زندانی که گرداننده چند کانال تلگرامی بودند به اتهام «سب النبی» و «ارتداد» بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

یوسف مهراد پدر سه کودک خردسال و سید صدرالله فاضلی زارع سرپرست مادر سالمندش بود.

هفته گذشته چندین سازمان حقوق بشری و رسانه مستقل از جمله هه‌نگاو و هرانا از انتقال این دو زندانی به سلول انفرادی زندان اراک خبر داده و نسبت به اجرای حکم قریب‌الوقوع این دو زندانی عقیدتی هشدار داده بودند.

در پرونده این دو زندانی اعدام شده نام پنج تن دیگر نیز قید شده بود که همگی با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

اتهام یوسف مهراد و سعدالله فاضلی اداره و مدیریت و عضویت در یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» بود.

بر اساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند، ساب‌النبی بوده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود.»

صدور و اجرای حکم اعدام به دلیل توهین به مقدسات یا کفرگویی و سب‌النبی در حالی همچنان توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که مطابق با میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، این «تخلفات» جزو جرایم جدی تلقی نمی‌شوند..

پیشتر محمد آرمان، وکیل یوسف مهراد، به سایت «امتداد» وابسته به حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملی» گفته بود که «موکلش سابقه سال‌ها فعالیت مذهبی دارد.»

سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه گزارش داد که از ابتدای سال میلادی تاکنون دستکم ۲۰۳ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

بر اساس این گزارش متهمان به قتل و جرایم مواد مخدر بیشترین سهم را در میان اعدام‌شدگان داشته‌اند.

روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه میزان از اجرای حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» خبر داده بود.

سازمان حقوق بشر ایران بعد از اجرای حکم حبیب اسیود از احتمال اجرای حکم اعدام «شش زندانی سیاسی عرب اهوازی که با اتهامات امنیتی به اعدام محکوم شده‌اند، در زندان شیبان اهواز» خبر داد و نوشت که این افراد به سلول انفرادی منتقل شدند.»

شامگاه ۱۸ اردیبهشت نیز برخی رسانه‌ها از انتقال سه تن از این شش زندانی به مکانی نامعلوم خبر دادند اما جزییات بیشتری درباره اینکه کدام زندانیان و با چه هدفی از سلول انفرادی به مکان نامعلوم منتقل شده‌اند منتشر نشده است.

در تهران نیز بر اساس خبرهای منتشر شده سه زندانی سیاسی به تیپ چهارم زندان تهران بزرگ محل نگهداری زندانیان «جرایم خشن» منتقل شده‌اند که نگرانی از اعدام قریب الوقوع آنها را بیشتر کرده است. یک نفر در زندان عادل آباد شیراز و سه نفر در زندان رجایی‌شهر کرج برای اجرای حکم اعدام جابجا شده‌اند.

برگرفته از سایت ایران وایر،۸ می۲۰۲۳