کمپین حمایت از مجروحان جنبش «زن زندگی آزادی»

کمپین برای حمایت از ایرانیان آسیب‌دیده که در ایران هستند و یا به کشورهای مجاور گریخته‌اند

خانم‌ها و آقایان!
با توجه به وضعیت اسفناک افرادی که در اعتراضات علیه رژیم ایران به شدت مجروح شده‌اند و اکثراً بدون امکانات درمانی و معالجه زخم‌های خود به کشورهای همسایه ایران پناه برده‌اند، می‌خواهیم کمپینی را برای حمایت از آسیب‌دیدگان آغاز کنیم.

هدف این کمپین پذیرش افراد آسیب‌دیده در کشورهای اتحادیه اروپا به منظور معالجه آنهاست.

ما – امضا کنندگان (پزشکان و کادر درمان) این کمپین، قبلا نیز با شرایط مشابهی، داوطلبانه برای کمک به آسیب‌دیدگان و تلاش برای جلوگیری از عواقب جدی مثل از دست دادن نابینایی و ناتوانی دائمی تلاش کرده‌ایم.

فعالان حقوق بشر هم معتقد هستند که جمهوری اسلامی به عمد با سلاح‌های جنگی به چشم معترضان شلیک می‌کند.

چه اطلاعاتی ما داریم؟

رژیم ایران ماه‌هاست که با خشونت فزاینده‌ای با جنبش اعتراضی مقابله کرده است. علاوه بر سلاح‌های گرم مرگبار، معمولاً از تفنگ‌های هوای فشرده و تفنگ‌های ساچمه‌ای با پرتابه‌های مختلف علیه تظاهرکنندگان استفاده می‌کند که می‌تواند کشنده نیز باشد، اما معمولاً منجر به صدمات جدی می‌شود.

سر معترضان اغلب مورد هدف قرار می‌گیرد که اغلب منجر به صدمات جدی چشمی می‌شود. بیشترین مجروحان زنان هستند که نقش محوری در اعتراضات دارند.

درمان اولیه مطمئناً در بیمارستان‌های ایران انجام می‌شود که خود پزشکان خطرات قابل‌توجهی را می‌پذیرند و تهدید می‌شوند. همچنین سازمان‌های حمایتی غیررسمی وجود دارند که هر چه در توان دارند انجام می‌دهند. با این حال، معالجات موثر در ایران که خطرات قابل‌توجهی را در بر می‌گیرد، معمولا امکان‌پذیر نیست. «نیروهای امنیتی» ایران مانع از درمان اولیه هستند. گاهی اوقات افراد مجروح به وضوح در خیابان‌ها بازجمع‌آوری و دستگیر می‌شوند.

مجروجین چند نفر و کجا هستند؟

بسیاری از افراد آسیب‌دیده با فرار به کشورهای ثالث که می‌توانند بدون ویزا وارد این کشورها شوند، از این تهدیدات فرار می‌کنند؛ چرا که هیچ امکانی برای دریافت خدمات درمانی بیشتر و انجام عمل‌های فوری که توسط پزشک مشخص شده است، پیدا نمی‌‌کنند. ما از گزارش‌های موردی از فرار معترضان مجروح به کشورهای تاجیکستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه مطلع هستیم. بیشتر موارد ظاهراً در ترکیه است. برخی به ابتکار خود به کشورهای اتحادیه اروپا رسیده‌اند.

محافل اپوزیسیون ایران شمار افرادی را که آسیب جدی به چشم دارند بیش از ۱۰۰۰ نفر تخمین می‌زنند. تخمین تعداد افراد پناه برده به کشورهای ثالث دشوار است. بسیاری از آنها هنوز موفق به فرار از کشور نشده‌اند. ما فکر می‌کنیم که چند صد نفر وجود دارند که به کمک فوری نیاز دارند که به سختی می‌توان به آنها خدمات درمانی محلی ارائه کرد. برای مثال در ترکیه، کشور میزبان اصلی، سیستم پزشکی آن کشور به دلیل عواقب زلزله شدیدی که مدتی پیش رخ داد به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

انتظارات ما؟

ما از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که با یک روش سریع و غیر بوروکراتیک، مجروحان جدی را که نیاز فوری به درمان بیشتر دارند، به‌ویژه از ترکیه را بپذیرند و امکان مراقبت‌های کافی برای آسیب دیدگان را فراهم کنند. تنها، اقدام فوری می‌تواند از آسیب دائمی و یا کور شدن مجروحان جلوگیری کند.

همدردی چشم‌گیری که کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به جنبش اعتراضی ایران نشان داده‌اند باید شامل تمایل به کمک به قربانیان نیز باشد؛ به ویژه در جایی که این امکان در حال حاضر وجود دارد. با وجود خطرات زیاد و هزینه‌های زیاد، بخش کمی از قربانیان از ایران خارج می‌شوند. اکثر قربانیان بی‌گناه در ایران با گزینه‌های محدود روبرویند. اینها به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند و درمان آنها در خارج از کشور باید امکان‌پذیر شود.

ارائه ویزای بشردوستانه، که می‌تواند توسط سفارتخانه‌های‌های مختلف اتحادیه اروپا برای درمان صادر شود، نیز گام مهمی در مسیر درست خواهد بود

اقدامات بعدی؟

می‌خواهیم محتوای این نامه را با تغییرات جزئی در قالب درخواستی از دولت‌های کشورهای اتحادیه اروپا مطرح کرده و بر اساس آن منتشر شود.

ما فکر می‌کنیم که اگر امضاکنندگان هر چه بیشتر از طیف حرفه‌های پزشکی باشند، مطلوبتر است.

درست است که این اقدامات برای بیماران به عهده پزشکان است و ضروری، ولی فقط وظیفه پزشکان نیست بلکه وظیفه همه کسانی است که به انجام این کار متعهد هستند و کمک به این مجروحان را وظیفه خود می‌دانند.

اما: صدای پزشکان تاثیرگذارتر است – حتی در کشورهای اتحادیه اروپایی که فعلا تمایلی به پذیرش پناهندگان ندارند. البته ما هیچ مخالفتی با سازمان‌های غیردولتی، کلیساها و غیره نداریم که از این امر حمایت کنند، اما جرقه اولیه از حوزه پزشكان برای ما بسیار مهم به نظر می‌رسد.

اگر از سرنوشت افرادی در کشورهای ثالث که در وضعیتی که شرح داده شد اطلاع دارید، لطفا شرح مختصری از پرونده را برای آقای بهروز اسدی ارسال کنید.

تلفن: ۰۰۴۹۱۷۱۲۲۷۹۲۳۲
نشانی: خانه فرهنگ سرای ماینز

Wormserstrasse 201
55130 Mainz
behrouz.asadi@malteser.org


متن بالا را این افراد تهیه و از جامعه پزشکان خواستار حمایت مشخص شده‌اند:
کارل کوپ، برند مسوویچ، جواد آدینه، بهروز اسدی

پزشکان ایرانی و دیگر پزشکان و دندان‌پزشکان و داروسازان و سایر کارکنان خدمات پزشکی و درمانی می‌توانند با امضا این متن، پشتیبانی خود را از این کمپین اعلام ‌کنند.

پزشكان و کادر درمان می‌توانند زیر پشتیبانی خودشان را از طریق ‌ای‌میل و یا تلفن اطلاع دهند.
behrouz.asadi@malteser.org
00491712279232

برگفته ای از سایت ایران امروز،۸ می۲۰۲۳