ادامه درگیری در نوارغزه؛ چهارمین فرمانده جهاد اسلامی کشته شد

ادامه حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در روز پنجشنبه، کشته شدن چهارمین فرمانده گروه جهاد اسلامی فلسطین را به دنبال داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، علاوه بر این، شمار کشته شدگان در پی حملات هوایی اسراییل در روزهای اخیر به ۲۵ تن رسیده است که تعدادی از آنهاُ زن و کودک هستند. این بدترین درگیری بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه در ماه‌های اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل در بامداد پنجشنبه حملاتی را علیه جهاد اسلامی انجام داد و گفت که یکی از فرماندهان ارشد نیروی پرتاب موشک این گروه به نام علی غالی بر اثر اصابت بمب به آپارتمانش کشته شد.

به گزارش رسانه های فلسطینی، هدف این حملات یک ساختمان در یک مجتمع مسکونی ساخت قطر در جنوب نوار غزه بوده است.

در این حال، سخنگوی ارتش اسرائیل به شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا گفت: «جهاد اسلامی یک سازمان تروریستی است که توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد‌. جمهوری اسلامی یک بازیگر منفی در منطقه است و ما برای برقراری ثبات در منطقه، سران این گروه را در نوار غزه هدف قرار دادیم.»

نیروهای ارتش اسرائیل طی یک سری حملات هوایی در روز سه‌شنبه، ۱۵ تن از سران گروه جهاد اسلامی از جمله «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی جهاد اسلامی، «خلیل صلاح البهتینی»، فرمانده این گروه در شمال غزه و «طارق محمد عزالدین» واسطه جهاد اسلامی بین اعضای غزه و کرانه باختری را کشتند.

در پی این حملات و پاسخ راکتی جهاد اسلامی به شهرهای اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، در بیانیه‌ای گفت: «کارزار نظامی ما هنوز تمام نشده است» و افزود: «ما به تروریست‌ها و کسانی که آنها را فرستاده‌اند می‌گوییم ما شما را در همه جا می‌بینیم و نمی‌توانید پنهان شوید.»

با این حال، یک منبع دیپلماتیک ارشد به روزنامه «جروزالم پست» گفت که اسرائیل برای آتش‌بس آماده است و افزود: «ما آنچه را که لازم بود در غزه انجام دادیم.»

این در شرایطی است که میانجیگری های مصر تا صبح روز پنجشنبه موفقیت آمیز نبوده است.

در این ارتباط، جهاد اسلامی اعلام کرد که به شلیک راکت های خود به سوی اسراییل ادامه خواهد داد.

محمد الهندی، یکی از مقامات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، گفت که «گره اصلی در مذاکرات آتش بس این بود که فلسطینی ها خواهان تعهد اسرائیل برای توقف عملیات کشتار هدفمند، مانند عملیاتی بودند که سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی در اوایل روز سه شنبه کشته شدند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۱ می۲۰۲۳