شمار معلمان زندانی به ۱۶ تن رسید؛ عاتکه رجبی و فرزاد صفی‌خانپور «اعتصاب غذا» کردند

در حالی که با بازداشت‌های دست‌کم سه معلم در جریان تجمع سراسری روز سه‌شنبه فرهنگیان، شمار معلمان زندانی و تحت بازداشت به ۱۶ تن رسیده است، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعلام کرد که عاتکه رجبی و فرزاد صفی خانپور، دو معلم بازداشت شده در مشهد و سنندج، «اعتصاب غذا» کرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران می‌گوید که عاتکه رجبی، معلم معترض بازداشت شده در مشهد، در تماسی تلفنی با خانواده‌ خود اعلام کرده است که در انفرادی است و از «روز بازداشت» یعنی سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه، در «اعتراض به بازداشت غیرقانونی» خود دست به «اعتصاب غذای خشک» زده است.

عاتکه رجبی، معلم و از فعالان صنفی فرهنگیان در مشهد، مهر ماه گذشته به دلیل انتشار پیام‌هایی ویدیویی در حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از محل کار خود اخراج شده بود.

این معلم معترض روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت به دنبال فراخوان اعتراضات سراسری معلمان و برای شرکت در تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از خانه خارج شد و مقابل اداره در شهر مشهد، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

نیروهای امنیتی همچنین ساعتی پس از بازداشت عاتکه رجبی، با یورش به منزل این معلم معترض، اقدام به تفتیش خانه و بازداشت چند ساعته آرزو رجبی، خواهر او، کردند.

در همین حال، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از اعتصاب غذای دومین معلم بازداشت شده خبر داد و افزود که فرزاد صفی خانپور نیز که در تجمع معلمان سنندج بازداشت شده بود اعلام «اعتصاب غذا» کرده است.

بنا بر اعلام این شورا، «آقای صفی ‌خانپور در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود» اقدام به «اعتصاب غذا» کرده است.

فرزاد صفی ‌خانپور روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت در جریان تجمع معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش کردستان در شهر سنندج با «ضرب ‌و شتم و خشونت» بازداشت شد. دست‌کم یک معلم دیگر به نام فاتح عثمانی نیز روز سه‌شنبه در سنندج به دست نیروهای امنیتی با خشونت و «ضرب و شتم» بازداشت شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شامگاه پنج‌شنبه بیست و یک اردیبهشت در بیانیه‌ای نسبت به «وضعیت فرزاد صفی‌خانپور و عاتکه رجبی» که در سنندج و مشهد تحت بازداشت قرار دارند، ابراز «نگرانی شدید» کرد.

این شورا همچنین به مقام‌های حکومتی هشدار داد که «مسئولیت خطرات ناشی از اعتصاب غذای فرزاد صفی‌خانپور و عاتکه رجبی و هر گونه اتفاق ناگوار دیگری» برای این معلمان بازداشت شده «برعهده‌ به مقام‌های قضایی و به ویژه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» است.

تجمع معلمان در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف ایران و برای اعتراض به «تشدید فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی»، «تداوم حملات به مدارس دانش‌آموزان دختر» و «عدم اجرای عادلانه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان و فرهنگیان بازنشسته» برگزار شد.

معلمان در جریان این تجمع با حضور مقابل ادارات آموزش و پرورش در شهرهای مختلف ایران از جمله سنندج، اهواز، همدان، کرمانشاه، اصفهان، تبریز، اراک، قزوین، بجنورد، رشت، سقز، شوش، هرسین، تربت حیدریه، آبدانان، جلفا، تاکستان و شمار دیگری از شهرهای ایران، اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی کردند و در شماری از شهرها به ویژه سنندج و مشهد با برخورد خشونت‌آمیز و ضرب و شتم نیروهای امنیتی مواجه شدند.

فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی فرهنگیان از اسفند ماه گذشته و در پی برگزاری تجمع سراسری معلمان برای اعتراض به «حملات انجام شده به مدارس و دانش‌آموزان دختر» تشدید شده است.

بسیاری از معلمان معترض احکام اخراج یا بازنشستگی اجباری دریافت کرده و تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند و شماری نیز برای تحمل حکم‌های حبس از پیش صادر شده، به زندان منتقل شده‌اند.

این فشارها در زندان نیز بر معلمان معترض ادامه دارد تا آنجا که بنابر اعلام فعالان صنفی فرهنگیان در جدیدترین مورد انوش عادلى، محمود صديقى‌پور، عزيز قاسم‌زاده، سه معلم محبوس در زندان لاکان رشت از یک هفته پیش ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌ تلفن شده و «اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده» از آن‌ها سلب شده است.

از سوی دیگر به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، نیز که روز پنج‌شنبه ۳۵ بعد از بازداشت مجدد، با همسرش، خدیجه پاک‌ضمیر، در زندان اوین به صورت کابینی ملاقات کرده و عنوان کرده که «سه روز است از سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین، متعلق به وزارت اطلاعات به اتاقی ۱۲ نفره در همین بند» منتقل شده‌ و همچنان «از وضعیت پرونده، اتهامات و تمدید یا عدم تمدید قرار بازداشت خود هیچ اطلاعی ندارد.»

در حال حاضر علاوه بر عاتکه رجبی، فرزاد صفی ‌خانپور، و فاتح عثمانی که در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه معلمان بازداشت شدند، دست‌کم ۱۳ معلم دیگر شامل اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، مهدى فتحى، حسين رمضان‌پور، اميد شاه‌محمدى، انوش عادلى، محمود صديقى‌پور، عزيز قاسم‌زاده، فرزانه ناظران‌پور، مسعود فرهیخته زندانی یا در بازداشت موقت هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۲ می۲۰۲۳