رئیس صندوق توسعه ملی: از ۱۵۰ میلیارد دلار ذخیره صندوق، ۱۰۰ میلیارد دلار توسط دولت‌ها برداشت شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در همایشی به نام «همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی» با اشاره به افزایش سرمایه صندوق دبی به بیش از یک هزار میلیارد دلار و سرعت بالای رشد صندوق نروژ و چین، گفت: «صندوق ایران یک صندوق ۱۵۰ میلیارد دلاری است که حدود ۱۰۰ میلیارد آن توسط دولت‌های مختلف برداشت شده و حدود ۴۰ میلیارد نیز تسهیلات پرداخت کرده است.»

صندوق توسعه ملی، پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تأسیس گردید. اولین اطلاع‌رسانی رسمی درباره موجودی صندوق ذخیره توسعه ملی، ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در دولت یازدهم ایران، انجام شد. حسن روحانی در آن زمان در سخنانی در دانشگاه تهران به صراحت خالی بودن حساب ذخیره ارزی را مطرح کرد. سپس برخی مقامات جمهوری اسلامی سعی کردند آماری درباره میزان ذخیره ارزی ایران اعلام کنند که گاهی تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر داشت: احمد توکلی موجودی صندوق را ۱۵ میلیارد دلار و رئیس وقت صندوق، موجودی آن را ۴۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

در نهایت ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با این توضیح که روش‌های مختلفی برای محاسبه موجودی صندوق وجود دارد، میزان آن را ۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. در سال‌های گذشته هزینه‌های مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی، جبران کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ و برخی از هزینه‌های نظامی از محل صندوق توسعه ملی انجام شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۱۲ می۲۰۲۳