خودکشی ۶۰ جوان در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر و اعتیاد

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی به آمار گسترده خودکشی جوانان این استان طی سه سال گذشته اشاره کرده و گفته است دستکم ۶۰ جوان به دلایلی همچون فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات به زندگی خود پایان داده‌اند.

بررسی‌های ایران‌وایر نشان می‌دهد که بیشترین تعداد جوانانی که طی سه سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد به زندگی خود پایان داده‌اند زنان عمدتا جوان ساکن شهرستان دیشموک بوده‌ و از طریق خودسوزی دست به خودکشی زده‌اند.

جمعیت دیشموک در حدود ۵هزارنفر است.

مهدی روشنفکر نماینده در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور وزیر کشور دولت سیزدهم برگزار شده مردم ساکن در این استان را با «فقر، فلاکت، بدبختی، آسیب‌های اجتماعی، کمبود امکانات و تجهیزات» درگیر توصیف کرده و نوشته است که این مسائل به شدت بر مشکلات شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد افزوده است.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس به زنان رنج‌کشیده و تحت ستم ساکن در روستای زیلایی بویراحمد اشاره کرده و گفته است از فرط دشواری زندگی چهره «دختران ۱۴ ساله به زنان ۶۰ ساله شبیه شده است.»

مهدی روشنفکر با اشاره به مشکلات عظیم اقتصادی و معیشتی ساکنان این منطقه خواهان آن شده است که دولت «توجه ویژه‌ای» به رفع مشکلات این منطقه داشته باشد «تا شاهد تغییر آمارهای واقعی آسیب‌های متعدد اجتماعی نظیر خودکشی ، طلاق ، اعتیاد» در منطقه باشیم.

او تاکید کرده که مشکلات متعدد اجتماعی در یکی از مناطق سه گانه سردسیری موجب شده است که طی سه سال گذشته ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات هستیم.

دیشموک یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی یاسوج مرکز این استان به شهر خودسوزی و خودکشی ایران مشهور است.

سلمان بینا یکی از اعضای شورای شهر دیشموک پیش از این به خبرگزاری ایلنا گفته بود که «علت خودکشی بیشتر دختران جوان دیشموکی ترک تحصیل و بیکاری است.»

این مقام مسئول در این شهر صراحتا گفته که « دیشموک به عنوان شهر خودکشی و خودسوزی معرفی شده است ولی هیچ مسئولی به این موضوع ورود نمی کند».

سلمان بینا از مقامات مسئول در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرده و گفته بود دلیل اینکه به معضلات دیشموک ورود نمی‌کنند «دلیل ترس از دست دادن پست و مقام‌شان» است.

برگرفته از سایت ایران وایر،۱۲ می۲۰۲۳