عفو بین‌الملل: حکم اعدام شش زندانی را لغو کنید

سازمان عفو بین‌الملل از احتمال اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی عرب ایرانی در زندان شیبان اهواز «به شدت» ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا حکم اعدام آنها را فورا لغو کرده و این شش نفر را آزاد کند.

به گزارش صدای آمریکا، این نهاد حقوق بشری در رشته‌توییتی به آنچه بر علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی، حبیب دریس می‌گذرد پرداخته است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده که محاکمه گروهی آنها «به شدت» ناعادلانه بوده است و این زندانیان حتی در زمان محاکمه از دسترسی به وکیل خود محروم بودند و نسخه‌ای از حکم خود را نیز دریافت نکرده‌اند.

این نهاد می‌گوید دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی از «اعتراف همراه با شکنجه» این شش نفر استفاده کرده تا آنها را به اعدام محکوم کند.

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که مأموران سپاه پاسداران حبیب دریس را کتک زده‌اند، از خواب محروم کرده‌اند و به نوک انگشتان و سینه‌‌اش شوک الکتریکی وارد کرده‌اند و در حالی که سرش را در ظرف بزرگی پر از آب فرو برده بودند او را وارونه آویزان کردند.

بر اساس این گزارش‌، مأموران همچنین این زندانی را به میز بستند، حوله خیس روی صورتش انداختند و با ریختن آب روی حوله به او حس خفگی القا کردند.

عفو بین‌الملل می‌گوید آنقدر این زندانی را کتک زدند که بدنش پر از خون و کبودی شد و بخش‌هایی از پوستش کنده شد.

مأموران سپاه پاسداران همچنین به معین خنفری شوک الکتریکی وارد کردند و او را در وضعیت دردناکی کتک و شلاق زدند.

عفو بین‌الملل گزارش داده است که مأموران با بستن چشمان علی مجدم، او را کنار دستگاه شوک بستند، سیم‌ها را به گوش‌هایش وصل کردند و در حالی که هنوز چشم‌بند داشت، دستش را روی صفحه‌ای روی دستگاه بردند و به او گفتند که آن را با انگشتانش حرکت دهد و این باعث شوک الکتریکی به بدنش می‌شد.

عفو بین‌الملل گزارش داده است که مأموران سپاه، همسر و فرزند خردسال علی مجدم را بازداشت کردند تا او را مجبور کنند مقابل دوربین به هر آنچه که خودشان می‌خواهند «اعتراف» کند و این «اعترافات اجباری» پیش از محاکمه را در قالب یک ویدئوی تبلیغاتی از تلویزیون دولتی پخش کردند.

سازمان عفو بین‌الملل در توییتر، علی خامنه‌ای را تگ کرده و خطاب به او گفته است که فوراً هر برنامه‌ای که برای اعدام علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس دارند را متوقف کرده، محکومیت‌ و حکم اعدام آنها را لغو کند و همین حالا این شش نفر آزاد شوند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز نسبت به اجرای قریب‌الوقوع اعدام این زندانیان هشدار داده و خواستار واکنش جامعه جهانی برای متوقف کردن ماشین اعدام حکومت شده است.

دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت منتشر کرد با اشاره به «افزایش اعدام‌ها در ایران» خواستار تلاش جامعه جهانی برای محکومیت اعدام‌ها شد.

در بیانیه این نهاد بین المللی حقوق بشر آمده است که از ماه گذشته میلادی تاکنون بیش از ۶۰ نفر از جمله یک شهروند ایرانی-سوئدی در ایران اعدام شدند.

جمهوری اسلامی ایران در زمان اعتراضات چهار معترض را اعدام کرد اما بعد از اعتراض گسترده مردم، اعدام ها را برای مدتی متوقف کرده بود اما از دو هفته پیش موج جدیدی از اعدام را آغاز کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۱۳ می۲۰۲۳