انتخابات ترکیه؛ کاهش آرای اردوغان به زیر ۵۰ درصد

خبرگزاری رسمی ترکیه، «آناتولی» گزارش داد که پس از شمارش بیش از ۹۵ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه ۴۹٫۵۲ درصد و کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون ۴۴٫۷۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

با ادامه این روند احتمال رفتن انتخابات به دور دوم و رقابت میان اردوغان و قلیچدار اوغلو محتمل به نظر می‌رسد.

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیاز به ۵۰ درصد آرا به اضافه یک رای است. در غیر این صورت دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کرده‌اند برای رئیس جمهور شدن به دور دوم خواهند رفت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۸ می (هفتم خرداد) برگزار می‌شود.

در همین رابطه، قلیچدار اوغلو در «توییتر» از پیشتازی خود خبر داد و نوشت: «ما پیشتاز هستیم». او همزمان نتایج اعلام شده توسط خبرگزاری آناتولی را رد کرد.

پیشتر فایق اوزتورک، سخنگوی حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری قلیچدار اوغلو اعلام کرد که برآورد اپوزیسیون از نتایج انتخابات مثبت است. او گفت که پس از شمارش بیشتر صتدوق‌های رای، به اعلام اعداد و ارقام مربوط به شمارش آرا اقدام خواهیم کرد.

از سویی، اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و از مخالفان اردوغان از مردم خواست نتایج اعلام شده توسط خبرگزاری آناتولی را باور نکنند.

شبکه تلویزیونی «هالک تی وی» وابسته به حزب جمهوری‌خواه خلق نیز گزارش داد که قلیچدار اوغلو ۴۷٫۷۱ درصد و اردوغان ۴۶٫۵ درصد آرا را تا کنون کسب کرده‌اند. امام اوغلو نیز به این تلویزیون گفت که «مانع فریب هموطنانمان خواهیم شد.»

انتخابات ترکیه شاهد حضور چشمگیر مردم این کشور بود که چنین حضوری می‌تواند به شکست اردوغان پس از بیست سال ریاست جمهوری در این کشور شود.

روند اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی پایان یافت.

خبرگزاری «آناتولی» هم از پایان انتخابات و بسته‌شدن صندوق‌های رای در سراسر ترکیه خبر داد.

رای‌دهندگان در ترکیه از صبح امروز یکشنبه آرا خود را در ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ حوزه انتخاباتی به صندوق انداختند.

در همین رابطه، ۳ میلیون ۴۱۶ هزار و ۹۸ شهروند ترکیه در خارج از کشور هم در روز ۹ می در ۷۳ کشور در این انتخابات مشارکت کردند.

روند انتخابات همچنین در مرزهای ترکیه که از ۲۷ آوریل آغاز شده بود، امروز ساعت ۱۷:۰۰ به پایان رسید.

رقابت تنگاتنگ
رای‌دهندگان در ترکیه، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت به پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات مهم پارلمانی و ریاست جمهوری که انتظار می‌رود صحنه رقابت شدید و چه‌بسا بزرگترین چالش پیش روی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی دو دهه حضور او در راس قدرت باشد، رای خود را به صندوق بیاندازند.

امروز حدود ۶۰ میلیون نفر به سیزدهمین رئیس جمهوری خود و همچنین اعضای پارلمان، متشکل از ۶۰۰ کرسی رای می‌دهند.

حامیان اردوغان در این انتخابات، به دو دسته تقسیم شده‌اند که یا به نگرش او باور دارند و یا از سرناچاری و نبود آلترناتیو قابل قبول، به اردوغان رای خواهند داد.

به گفته وزیر کشور ترکیه، حدود ۶۰۱ هزار نفر از پرسنل امنیتی برای حفظ امنیت انتخابات حضور دارند.

اگر هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ مه برگزار خواهد شد.

احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه پیشتر در اظهاراتی تاکید کرد که تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و بی‌خطر انجام می‌شود.

پیشتازی اپوزیسیون در نظرسنجی‌ها
این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها عمدتا حاکی از نتایج نزدیک به هم، با حفظ برتری اپوزیسیون هستند.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، اردوغان شامگاه جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حزب حاکم و متحدانش هر نتیجه‌ای که از صندوق‌های رای بیرون آید را قانونی می‌داند هر چند که طرح هرگونه پرسش در این خصوص را «تماما احمقانه» توصیف کرد.

آرا حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تبعه ترکیه مقیم خارج، دوشنبه پس از بسته‌شدن صندوق‌های رای همراه با بقیه آرا، شمارش خواهد شد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،۱۵ می۲۰۲۳