قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری قطر و شرکت فرانسوی برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران

شرکت «قطر انرژی» از امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با شرکت «تکنیپ» برای سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه میدان گازی گنبد شمالی این کشور خبر داد.

بخش ایرانی این میدان مشترک که پارس جنوبی خوانده می‌شود، ۷۰ درصد گاز ایران را تامین می‌کند.

بر اساس گزارشی که شرکت «قطر انرژی» روز سه‌شنبه ۲۶ در سایت خود منتشر کرده، این قرارداد شامل ساخت دو کارخانه مایع‌سازی گاز (ال‌ان‌جی) با ظرفیت سالانه ۱۶ میلیون تن (تقریبا معادل ۲۱ میلیارد متر مکعب) است و پروژه‌های جانبی دیگری خصوصا در زمینه زیست‌محیطی را نیز شامل می‌شود.

قطر در نظر دارد تا سه سال آینده با ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید و صادرات گاز مایع از این میدان مشترک با ایران را از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۲۶ میلیون تن در سال برساند.

تاکنون «قطر انرژی» قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با دو شرکت فرانسوی «توتال» و «تکنیپ»، همچنین شرکت آمریکایی «کونوکو فیلیپس» و شرکت هلندی-بریتانیایی «شل» را امضا کرده و در مجموع ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه میدان «گنبد شمالی» توسط شرکتهای قطری و بقیه توسط این چهار شرکت غربی انجام خواهد شد.

قطر همچنین چندین قرارداد بزرگ با شرکت‌های غول دیگر بعنوان پیمانکار یا خریداری ال‌ان‌جی بسته که آخرین نمونه آن، امضای قرارداد مشارکت در توسعه پروژه با شرکت ساینوپک چین در فروردین امسال بود. این شرکت چینی پارسال نیز قرارداد خرید سالانه ۴ میلیون تن ال‌ان‌جی از همین پروژه را با قطر امضا کرد.

توسعه سریع بخش قطری این میدان در حالی است که تکمیل فازهای باقی‌مانده بخش ایرانی آن سال‌هاست با تاخیر مواجه شده است.

ایران ۱۰ سالی دیرتر از قطر آغاز به توسعه این میدان کرد و تاکنون کمتر از نصف قطر از پارس جنوبی برداشت گاز داشته است.

همچنین، بخش ایرانی این میدان از سال جاری وارد نیمه دوم عمر خود می‌شود و در صورت عدم توسعه پروژه‌های فشارافزایی، مانند نصب سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۵ برابر بزرگتر از سکوهای فعلی) و کمپرسورهای عظیم، هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید آن کاسته خواهد شد.

قطر سال‌ها پیش پروژه فشارافزایی میدان را با کمک شرکت‌های غربی به اتمام رسانده و اکنون به دنبال افزایش تولید است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۷ می۲۰۲۳