لاستیک و بلیت هواپیما گران شد

افزایش قیمت‌ها در ایران هم‌زمان با افزایش روزافزون نرخ تورم و گرانی‌ها و همچنین سالگرد جراحی اقتصادی دولت رئیسی ادامه دارد و طی روزهای گذشته قیمت بلیت پروازهای داخلی و لاستیک هم گران شده است.

لاستیک در هفته‌های اخیر کمیاب و گران شده بود. دولت هم برای مقابله با این گرانی‌ها بار دیگر به قیمت‌گذاری دستوری و دخالت مستقیم در بازار متوسل شد. این اقدام به چند نرخی‌شدن لاستیک در ایران منجر شد و این چند نرخی شدن تفاوت فاحش نرخ تولیدکننده با نرخ صادرات را در پی آورد که نتیجه آن کمیاب شدن لاستیک در بازار ایران بود.

محمدرضا گنجی، موسس و رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک، در این باره توضیح داد: قیمت‌گذاری دستوری سبب شده است در برخی موارد، بین نرخ تولیدکننده و توزیع‌کننده تفاوت ۱۰۰ درصدی ایجاد شود.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: «به‌عنوان نمونه، تولیدکننده لاستیک پراید را هر جفت حدود یک میلیون تومان عرضه می‌کند، اما مصرف‌کننده واقعی آن را دو میلیون تومان می‌خرد. به عبارتی، شاهد سود بیش از ۱۰۰ درصدی دلالان در بازاریم.»

او در ادامه، با اشاره به قاچاق لاستیک گفت: «به سبب تفاوت بسیار بالای قیمت تولید و توزیع، قاچاق لاستیک به کشورهای همسایه را شاهدیم؛ این در حالی است که تولیدکننده قادر به صادرات نیست.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک همچنین تاکید کرد که هزینه‌های تولید هم نسبت به گذشته افزایش یافته و در حال حاضر دولت برای یک کیلوگرم تایر، یک دلار ارز اختصاص می‌دهد. به گفته گنجی، فضای کنونی به از کار افتادن فعالیت سازندگان لاستیک منجر می‌شود و در صورتی‌ که تولید کاهش یابد، دولت باید برای واردات هر کیلوگرم لاستیک بین سه تا شش دلار ارز تخصیص دهد.

نرخ بلیت هواپیما هم طی روزهای گذشته افزایش یافت. مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش ٢٩ درصدی بلیت هواپیما گفت: «با این مقدار افزایش بلیت هواپیما به‌شدت مخالفیم. با ٢٩ درصد افزایش قیمت مشکلی از صنعت هوانوردی حل نمی‌شود.»

او با بیان اینکه قیمت پروازهای داخلی از روز چهارشنبه افزایش پیدا می‌کند، گفت: در این باره، بدون حضور ذی‌نفعان صنعت تصمیم گرفته شد و ما نمی‌دانیم با کدام حساب و کتاب و چه فرمولی به نرخ ٢٩ درصد افزایش قیمت رسیده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه این تصمیم نشان می‌دهد در ایران بدون اقدام‌های کارشناسی تصمیم گرفته، تعیین و ابلاغ می‌شود، گفت: «بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند؛ در حالی که این میزان افزایش قیمت هیچ مشکلی از صنعت حل نمی‌کند.»

اسعدی سامانی با بیان اینکه دولت برای رفع مشکلات و بحران‌های صنعت هوانوردی اراده‌ای ندارد، افزود: «در صنعت هوانوردی مهاجرت خلبان‌ها را شاهدیم و با این وضعیت مهاجرت خلبان‌ها سرعت پیدا می‌کند. با این میزان افزایش قیمت هیچ ارتقای کیفیتی در خدمات نخواهیم داشت و دوره انتظار برای خرید بلیت مسیرهای پرتردد هم افزایش پیدا می‌کند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ می۲۰۲۳