اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف در واکنش به اعدام سه معترض

با اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در سحرگاه روز جمعه، اعتراضات پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شکل گرفت. خبرها و تصاویری از اعتراض شهروندان در شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، روستای پدل، مشهد و شهرهای دیگر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

از ظهر روز جمعه نیز جمعی از مردم در محله‌های شهر زیبا، تهرانپارس، نارمک، سعادت آباد، چیتگر، اکباتان، تهرانسر و…، به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی از پشت پنجره خانه‌های خود اقدام کردند.

پس از آن، غروب روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، اعتراضات در تهران با سر دادن شعار در محله ستارخان آغاز شد. این شعارها زمانی رخ داد که یکی از آمران به معروف به یکی از زنان در این منطقه، با ایجاد مزاحمت، تذکر حجاب می‌دهد و به اعتراض این زن و دیگر حاضران در صحنه منجر می‌شود. پس از این اتفاق، اعتراضات زیر پل ستارخان شکل گرفت و مردم اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده از این تجمع اعتراضی، معترضان شعارهای «خامنه‌ای ضحاک می‌کشیمت زیر خاک»، «مرگ برخامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «هر یه نفر کشته شه هزارنفر پشتشه»، «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «مرگ بر جمهوری اعدامی» سر دادند.

اعتراضات در محله ستارخان نیز در غروب روز جمعه ادامه یافت و معترضان با راهپیمایی در این منطقه، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» سر دادند.

معترضان در دیگر محله‌های تهران نیز جمعه شب به خیابان آمدند. در تهرانپارس معترضان با سر دادن شعارهای «سیدعلی بی ریشه خیزیش تموم نمی‌شه»، «مرگ بر حکومت اعدامی» و «اصفهان، اصفهان، تسلیت تسلیت»، اعتراض خود را به اعدام این سه جوان معترض نشان دادند.

معترضان در شهرک اکباتان نیز بار دیگر با حضور در محوطه این شهرک، اعتراض خود را به این اعدام‌ها نشان دادند. معترضان در شهرک اکباتان با سر دادن شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، علی خامنه‌ای را عامل این اعدام‌ها دانستند. معترضان در شهرک اکباتان همچنین شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سر دادند.

معترضان در فلکه دوم صادقیه نیز برای دقایقی تجمع اعتراضی برگزار کردند که با برخورد نیروهای امنیتی روبرو شدند. معترضان در این تجمع شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان در نقاط مختلف تهران به آتش زدن بیلبوردهای تبلیغات حکومتی در سطح شهر اقدام کردند. در یکی از این موارد، معترضان بیلبورد مربوط به انرژی هسته‌ای در اتوبان یادگار امام را به آتش کشیدند که این اتفاق به ایجاد ترافیک در این اتوبان، بوق‌های اعتراضی و همراهی مردم با معترضان منجر شد.

معترضان در گوهردشت کرج نیز از غروب روز جمعه به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور»، با دیگر مردم ایران همراهی کردند. معترضان در گلشهر کرج نیز با حضور در خیابان‌های این منطقه شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

ده‌ها نفر از معترضان با حضور در خیابان‌های شهر اصفهان، اعتراض خود را به این اعدام‌ها نشان دادند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده از این تجمع‌ها، معترضان در خیابان‌ها فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

نیروهای یگان ویژه، بسیج و نیروهای لباس‌شخصی، از صبح روز جمعه ایجاد مزاحمت برای خانواده اعدام‌شدگان را آغاز کردند. نیروهای امنیتی با حضور بر سر مزار اعدام‌شدگان و مقابل خانه آن‌ها، از برگزاری مراسم ترحیم برای این افراد جلوگیری کردند.

ویدئویی نیز از روستای پُدُل در استان هرمزگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد جمعی از معترضان در این روستا نیز در اعتراض به اعدام سه نفر از معترضان در اصفهان تجمع برگزار کردند و در خیابان‌های این روستا، به روشن کردن آتش و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی اقدام کردند.

جمعی از جوانان در بندرعباس نیز با حضور در خیابان‌های این شهر و روشن کردن آتش در خیابان، اعتراض خود را به افزایش اعدام‌ها نشان دادند. جوانان معترض با مسدود کردن خیابان‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان در وکیل آباد مشهد نیز به خیابان آمدند و اعتراض خود را به اعدام این سه جوان نشان دادند. معترضان با حضور در خیابان باعث ایجاد ترافیک در این منطقه شدند. معترضان در این تجمع شعار «تا دیکتاتور رو کاره، قیام ادامه داره» سر دادند. در یکی از ویدیوهای منتشر شده یکی از این معترضان فریاد می‌زد: «سکوت ما در مقابل اعدام یعنی حمایت از ظلم و ظالم.»

معترضان در مهاباد نیز با مسدود کردن خیابان‌ها و روشن کردن آتش، تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در مهاباد همچنین شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

شعارهای شبانه نیز به رسم گذشته در مناطق مختلف تهران و شهرهای دیگر ادامه یافت. معترضان در بندرعباس شعار «هر یه نفر کشته شه، هزارنفر پشتشه» و «مرگ بر دیکتاتور» در این اعتراضات شبانه سر دادند. در تهران نیز شهروندان در محله‌های مرزداران، جنت‌آباد، تهرانپارس، پاسداران، جردن، نارمک، اکباتان، چیتگر، ولیعصر و…، شعارهای شبانه سر دادند. معترضان در شهرهای اصفهان، رشت و مشهد نیز شعارهای شبانه سر دادند.

همزمان با این اعتراضات، جمعه شب جمعی از اعضای خانواده‌های محکوم به اعدام در زندان قزلحصار، مقابل این زندان تجمع کردند و خواهان توقف اجرای حکم اعدام اعضای خانواده خود شدند. معترضان در این تجمع پس از دقایقی با حمله نیروهای امنیتی، شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای روبرو شدند.

گروه‌های مختلفی از شهروندان، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی و نشان دادن اعتراض به اعدام متهمان پرونده «خانه اصفهان»، فراخوان صادر کردند. گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در فراخوانی از دانشجویان در سراسر ایران خواستند روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در «راستای همبستگی و اعلام انزجار از اعدام جوانان بی‌گناه خانه اصفهان» با لباس مشکی در دانشگاه‌ها حاضر شوند.

فراخوان‌هایی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که بر اساس آن اعلام شد که روزهای شنبه و یکشنبه، ۳۰ و۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، معترضان از ساعت ۱۹ در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرهای کشور حضور خواهند یافت. جمعی از دانشجویان آزادی‌خواه نیز با انتشار فراخوانی اعلام کردند برای محکومیت جنایات جمهوری اسلامی به‌ویژه قتل حکومتی مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی به خیابان‌ها خواهند آمد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۰ می۲۰۲۳