آمریکا اعدام متهمان «خانه اصفهان» را محکوم کرد

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ کتبی به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا پیرامون واکنش دولت جو بایدن به اعدام سه متهم پرونده «خانه ‌اصفهان» اعلام کرد: «ما اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی از سوی رژیم ایران را به قوی‌ترین شکل ممکن، محکوم می‌کنیم و همراه با مردم ایران، خود را شریک غم خانواده این سه تن می‌دانیم.»

این سخنگو اعلام کرد: «همان‌طور که پیشتر هم گفته‌ایم، از این رفتار رژیم مشخص است که هیچ درسی از اعتراض‌هایی که از شهریور ماه سال پیش شروع شد، نگرفته است. جای تعجب ندارد که بسیاری از جوانان در ایران خواستار تغییر هستند و یا در دسته‌های متعدد در حال ترک کشور هستند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده است: «ما بار دیگر به رژیم ایران می‌گوییم کشتار را متوقف کند، دادگاه‌های نمایشی را متوقف کند و به حقوق بشر مردمش احترام بگذارد. متاسفانه هیچ انتظاری نداریم که چنین کاری کند. از همین رو به همکاری نزدیک با جهان، متحدان و شرکای خود ادامه داده و چنین رفتارهای شنیع نقض حقوق بشر را محکوم کرده و با آن مقابله می‌کنیم.»

واکنش‌های گسترده جهانی

اقدام جمهوری اسلامی در اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی‌شیخ‌شبانی، و سعید یعقوبی‌کردسفلی، متهمان پرونده «خانه ‌اصفهان» با انتقاد شدید شماری از مقامات سیاسی جهان روبرو شده است.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل ضمن ابراز همدردی با خانواده و دوستان این سه معترض اعدام‌شده، جمهوری اسلامی را «بی‌وجدان» خوانده و در توییتی نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران از مجازات اعدام برای ایجاد ترس و سرکوب مخالفت استفاده می‌کند.»

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا چند توییت منتشر کرده و از جمله نوشته است «رژیم ایران، مردم خودش را می‌کشد، کل یک منطقه را به وحشت می‌اندازد، چندین تُن مهمات به روسیه می‌فرستد، بمب هسته‌ای می‌سازد و تهدیدی برای جهان است.»

خانم نیومن خواستار «پاسخ مناسب» اتحادیه اروپا شده و گفته است: «آنچه در حال حاضر انجام می‌دهیم کافی نیست.»

هانا نیومن در توییت دیگری به آمار بالای اعدام‌ها در ایران اشاره کرده و نوشته است: «در هر ۶ ساعت یک اعدام و ۹ اعدام تنها در ماه مه. هر یک شماره، یک انسان، فرزند و دوست است. حتی اگر روزی ایران آزاد شود این افراد زنده نخواهند شد.»

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: «رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل سه معترض را اعدام کرد.»

او از مخالفان انتصاب نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس این مجمع است.

بسیاری، از‌ مشارکت ایران در رهبری نهادی که هدفش ترویج و محافظت از حقوق بشر است انتقاد کرده‌اند.

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان نیز نوشته است: « آنها این کار [اعدام] را انجام دادند. سه بی‌گناه دیگر را کشتند رژیم ایران بار دیگر ثابت کرد که به جز تروریست چیز دیگری نیست.»

مارتینا‌ رنر، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی صالح میرهاشمی، یکی از سه معترض اعدام شده نوشت از خبر اعدام او «شوکه» شده است و احساس «خشم و ناتوانی» می‌کند.

او همچنین «شجاعت و مقاومت» مردم ایران را ستوده است و ابراز امیدواری کرده که در ایران آزاد شخصا همدردی خود را به خانواده‌های آنها ابراز کند.

تئو فرانکن، نماینده پارلمان بلژیک نوشته است سه جوان توسط «رژیم ظالم آیت‌الله‌ها» در ایران اعدام شدند و جرمشان اعتراض برای آزادی بود.

او رژیم جمهوری اسلامی ایران را «تهدیدی بزرگ برای خاورمیانه، غرب و صلح جهانی» توصیف کرده است.

مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی تبار پارلمان نروژ ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های سعید بعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی در توییتی نوشته است: «آنها امروز صبح اعدام شدند. وحشی‌گری ادامه دارد. آنها برای آزادی و دموکراسی در تظاهرات شرکت کردند و صبح امروز اعدام شدند.»

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد نیز با اشاره به درخواست‌های متعدد برای عدم اجرای اعدام‌ها نوشت: «بار دیگر جمهوری مستبد اسلامی به فریاد آزادیخواهی ملتی که از هر فضایی برای فریادِ اعدام نکنید استفاده کردند دهن کجی کرد.»

او افزود: «پاسخ ما به این هیولاهای جنایتکار، پایداری و شجاعت برای ادامه مبارزه برای دستیابی به آزادی است.»

دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک، امروز را «یک روز سیاه» توصیف کرده و نوشته است: «ماشین کشتار رژیم اسلامی ایران بار دیگر سه جوان بی‌گناه آزادیخواه انقلاب زن-زندگی-آزادی را اعدام کرد.»

خانم صفایی از جهانیان خواسته تا چشمشان به «این رژیم جنایتکار» باشد چرا که به گفته او «نه تنها ایران و منطقه را ناامن می‌کند، بلکه همچنان تهدیدی بزرگ برای غرب است.»

«کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران» نیز در بیانیه‌ای اعدام سه معترض در ایران را «به شدت» محکوم کرد و از دولت بریتانیا خواست تا اعدام‌ها را محکوم کرده و با مشارکت متحدان بین‌المللی جمهوری اسلامی را پاسخگو قرار دهد.

در این بیانیه آمده است که «موج اخیر اعدام‌ها که در یک ماه گذشته مجموع اعدام‌ها را به ۱۱۲ مورد رساند، نقض آشکار حقوق بشر و تلاش مذبوحانه رژیم ایران برای ارعاب مردم و جلوگیری از اعتراض آنها به سیاست‌های ظالمانه خود است.»

این سه معترض اعدام‌شده به قتل دو بسیجی و یک مامور انتظامی متهم شده بودند. این در شرایطی است که آنها و خانواده‌هایشان بارها این اتهام را رد کرده بودند. آنها گفته بودند که پس از شکنجه‌های فراوان وادار به انجام اعترافات تلویزیونی شده‌اند.

این سه نفر روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در پیامی از داخل زندان دستگرد اصفهان، از «مردم ایران» کمک خواسته‌ بودند و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با داغ کردن هشتگ «نگذارید ما را بکشند» به درخواست این سه زندانی پاسخ مثبت دادند.

در روزهای اخیر، شماری از چهره‌های سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری دنیا از صدور احکام اعدام برای صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی انتقاد کرده بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۰ می۲۰۲۳