زلنسکی به رژیم ایران: با حمایت از روسیه به سمت تاریک تاریخ رانده می‌شوید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه سوم خرداد از ایران خواست که در تصمیم خود برای ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه تجدیدنظر کرد و در «سمت تاریک تاریخ» نایستد.

کشورهای غربی می‌گویند، پهپادهای ایرانی شاهد که به مسکو تحویل داده شده است، نقش عمده‌ای در حملات روسیه به شهرها و زیربناهای اوکراین ایفا کرده‌اند، اگرچه زلنسکی تاکید دارد که نیروهای دفاعی این کشور در سرنگونی این پهپادها مهارت یافته‌اند به طوری که تاکنون حدود ۹۰۰ تا هزار و ۱۶۰ فروند از این پهپادها را رهگیری و منهدم کرده‌اند.

آقای زلنسکی در سخنرانی شبانه ویدیویی خود گفت: «سئوال ساده این است: چه نفعی دارید که شریک جرم روسیه باشید؟»

وی افزود: «چنین کشتاری چه نفعی برای ایران دارد؟ سلاح دست روس‌هاست، اما سلاح‌های شماست… وجود پهپادهای شاهد شما که هر شب وحشت را برای اوکراین به ارمغان می‌آورند، تنها به این معناست که مردم ایران بیشتر و بیشتر به سمت تاریک تاریخ رانده می‌شوند.»

روسیه از آغاز تهاجم خود به اوکراین، همکاری نظامی با ایران را افزایش داده است. ایران در ابتدا ارسال پهپادهای تهاجمی به اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما بعدها به آن اذعان داشت و گفت که شمار معدودی از این پهپادها را قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.

این در حالی است که ولودیمر زلنسکی به تازگی گفته اوکراین «اطلاعات دقیق» دارد که ایران بیش از یک‌هزار پهپاد و جنگ‌افزار دیگر به روسیه فروخته است.

این موضوع باعث شده است که کشورهای غربی در چندین نوبت تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کنند.

تامین تسلیحاتی روسیه همچنین بر مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نیز سایه انداخته است، به طوری که مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که اروپا علاقه خود را به مذاکرات برجام از دست داده‌ است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۵ می۲۰۲۳