افزایش اجاره‌ها مردم را به زاغه‌نشینی کشانده است

جمهوری اسلامی هفته گذشته در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را در سال جاری برای تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهر‌ها ۲۰ درصد تصویب کرد اما اجاره مسکن هرگز از سقف تعیین شده تبعیت نکرده و اجاره‌ها بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌اند.

مطابق آمار، سال گذشته برای اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران باید ۱۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان پرداخت می‌شد اما این رقم امسال به بالای ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یک متر آپارتمان در شهر تهران از دو میلیون و ۴۱ هزار تومان در اردیبهشت سال ۹۰ به ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده که حدود ۲۶ برابر شده است.

اجاره‌بهای واحد‌های تجاری نیز دو تا سه برابر شده است. قیمت مسکن طی ۱۷ سال گذشته در تهران ۵۲ برابر شده. افزایش قیمت اجاره‌بها در پایتخت محدود به مرکز و شمال شهر نیست و این ارقام به نقاط حاشیه‌ای و جنوب تهران هم رسیده است.

در محدوده نواب، جنوب غربی تهران، هزینه رهن کامل یک واحد ۶۰ متری در خیابان دامپزشکی ۵۸۰ میلیون تومان است. اجاره آپارتمان ۶۵ متری دو خوابه در خیابان بریانک ۲۵۰ میلیون رهن و شش میلیون ماهانه و در خیابان خمینی ۲۰۰ میلیون رهن و ۱۰ میلیون ماهانه برای یک واحد ۷۰ متری تک‌خوابه است. قیمت رهن کامل یک ساختمان ۱۰۰ متری سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به حدود یک میلیارد تومان و بیشتر رسیده است. بنا بر آمار‌های اعلامی تعداد مستاجران در کشور حدود ۲۴,۵ میلیون نفر است که از این میزان ۳۷ درصد از خانوار‌ها شهرنشین و ۵۱ درصد خانوار‌ها ساکن تهران هستند.

افزایش قیمت اجاره‌بها تنها محدود به تهران بزرگ نبوده و شهرستان‌های اطراف آن نیز رشد محسوسی داشته است. به عنوان نمونه در پاکدشت برای یک واحد ۹۰ متری در طبقه چهارم ساختمانی بدون آسانسور و پارکینگ، ۱۱۵ میلیون تومان ودیعه و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره درخواست می‌شود در حالی که سال گذشته چنین آپارتمانی را در مناطق جنوبی شهر تهران با ماهی دو تا سه میلیون تومان می‌شد کرایه کرد. وزارت راه‌ و شهرسازی سال گذشته برای حمایت از مستاجران رقم کمک ودیعه مسکن را برای تهران ۱۰۰ میلیون اعلام کرد.

سال گذشته وام کمک ودیعه مسکن با سود ۱۸ درصدی به مستاجران پرداخت شد در حالی که زمستان سال گذشته سود تسهیلات بانکی به ۲۳ درصد افزایش یافت. این افزایش ممکن است بر سود وام کمک ودیعه مسکن هم اثر بگذارد. افزایش قیمت اجاره مسکن باعث شده شهروندان ناتوان از پرداخت هزینه‌ها، به پدیده‌هایی مانند پشت‌بام خوابی، خیابان‌خوابی و زاغه‌نشینی روی بیاورند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۲۵ می۲۰۲۳