مبادله تروریست با گروگان و انتقاد عفو بین الملل

یک روز بعد از مبادله یک شهروند زندانی بلژیکی با اسدالله اسدی دیپلمات پیشین رژیم اسلامی و محکوم به اقدام تروریستی، عفو بین الملل در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از دولت بلژیک، آزادی اسدی را زمینه‌ساز نقض «اجرای عدالت» و افزایش «تهدید» علیه مخالفان جمهوری اسلامی دانست.

در بیانیه عفو بین الملل که بر روی حساب توئیتری این نهاد حقوق بشری روز جمعه منتشر شد، تامید شده که آزادی اسدالله اسدی توسط دولت بلژیک به منزله دادن مصونیت به حکومت جمهوری اسلامی برای ادامه اقدامات فراقضایی، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها علیه مخالفان ایرانی خود است.

روز جمعه با پادرمیانی عمان، جمهوری اسلامی ایران و دولت بلژیک دو زندانی را مبادله کردند.

اولیویه وندکستله، امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی در بهمن ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به اتهام «جاسوسی» به «۴۰ سال» زندان محکوم شد.

او روز جمعه ۵ خرداد با اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌‌‌گذاری علیه گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق در پاریس در دادگاهی در بلژیک به بیست سال زندان محکوم شده بود، مبادله شد.

عفو بین الملل در بیانیه خود ضمن انتقاد از دولت بلژیک یادآور شد که آزادی اسدالله اسدی به حق قربانیان برای رسیدن به عدالت، غرامت و جلوگیری از تکرار نشدن چنین قانون‌شکنی‌هایی آسیب زد.

این نهاد حقوق بشری بین المللی همچنین آزادی اسدی را به منزله تهدیدی برای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور دانسته و نوشت آنها بیش از قبل از از سوی ماموران حکومت جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار می‌گیرند.

اقدام بلژیک در آزادی اسدی با واکنش‌های زیادی روبرو شد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به «گروگانگیری اتباع دیگر کشورها توسط حکومت ایران» برای مبادله احتمالی با شهروندان زندانی ایران در دیگر کشورها به صدای آمریکا گفت: «این یک نمونه بارز و نفرت‌انگیز از محکوم کردن ناعادلانه شهروندان خارجی توسط رژیم ایران برای پیش‌برد مقاصد سیاسی بود.»

دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک نیز در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت، اسدی تروریست آزاد شده و این روزی «بسیار تلخ و تاریک» است.

همچنین شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به این مبادله زندانی گفت: تبادل زندانی با جمهوری اسلامی تشویق رژیم به گروگان‌گیری بیشتر است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۷ می۲۰۲۳