معترضان در آبدانان: «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه»

شماری از شهروندان در شهرستان آبدانان در استان ایلام، شامگاه پنجشنبه یازدهم خردادماه، در اعتراض به مرگ مشکوک بامشاد سلیمان‌خانی، جوان ۲۱ ساله، به خیابان‌های این شهر آمدند و علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن شعار دادند.

تعدادی از فعالان حقوق بشر و خبرنگاران محلی در آبدانان می‌گویند بامشاد سلیمان‌خانی که دانشجوی رشته مکانیک در دانشگاه ایلام بود و به‌خاطر شغل پدرش در دهلران زندگی می‌کرد، فعال دانشجویی و از منتقدان نظام جمهوری اسلامی بود و در اعتراض به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران مطالب زیادی را در رسانه‌های اجتماعی علیه علی خامنه‌ای نوشته بود و به همین دلیل به دست ماموران امنیتی در استان ایلام بازداشت شد.

صفحه توییتری دادبان که اخبار حقوق‌بشری را منعکس می‌کند، نوشته است: «روز چهارشنبه سوم خرداد ۱۴۰۲، او پس از آزادی از بازداشتگاه، با علائم عصبانیت و سردرد شدید به خانه برمی‌گردد و پس از خوردن دو عدد قرص مسکن به خواب می‌رود. ساعت ۱۲ نیمه‌شب خانواده او متوجه می‌شوند که از دهانش کف خارج شده است. بلافاصله او را به بیمارستان رازی ایلام می‌برند، که با معاینات اولیه مشخص می‌شود کتف و دو دنده او شکسته، آثار ضرب‌وجرح روی بدنش محرز و یک زخم عمیق ناشی از خاموش کردن سیگار نیز روی دست بامشاد مشهود است.»

درحالی که عمران علی‌محمدی، رئیس دادگستری استان ایلام، اعلام کرده است که بامشاد سلیمان‌خانی «بنابر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرده»، نزدیکان این جوان به رسانه‌های محلی خبر داده‌اند که پس از انجام آزمایش‌های پزشکی، فرضیه خودکشی او رد شده است و وجود آثار ضرب‌وشتم روی بدون او و همچنین خونریزی مغزی و ریوی، موجب شده تا پزشکان به این اطمینان برسند که او دراثر جراحات ناشی از ضرب‌وشتم، به قتل رسیده است.

بامشاد سلیمان‌خانی روز هفتم خردادماه جان خود را از دست داد و شهروندان آبدانانی در سومین روز از کشته شدن او، به خیابان‌های این شهر آمدند و دفتر امام‌جمعه و همچنین ساختمان فرمانداری آبدانان را به آتش کشیدند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم خشمگین در آبدانان، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه» و «جمهوری بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سردادند و این اعتراضات با واکنش خشن نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی مواجه شد.

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده است که شامگاه پنجشنبه بیش از ۱۰ نفر از معترضان به کشته شدن بامشاد سلیمان‌خانی در آبدانان، براثر تیراندازی با گلوله ساچمه‌ای مجروح شدند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز با انتشار ویدیوهایی از یورش نیروهای امنیتی و یگان ویژه به مردم معترض آبدانان‌، گزارش داد که «نیروهای سرکوب حکومتی به روی مردم در آبدانان آتش گشودند.»

در همین حال، شماری از شهروندان زخمی با انتشار تصاویری در رسانه‌های اجتماعی از بدنشان که مورد اصابت تعداد زیادی ساچمه قرار گرفته بود‌، از میزان خشونت نیروهای سرکوبگر پرده برداشتند. شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای از فاصله نزدیک به سمت شهروندان در جریان خیزش سراسری اخیر، به مرگ صدها نفر و نابینا شدن ده‌ها شهروند معترض منجر شد.

کسبه و بازاریان در شهر آبدانان نیز، روز پنجشنبه ۱۱ خرداد، در اعتراض به مرگ مشکوک بامشاد سلیمان‌خانی اعتصاب کرده و دست از کار کشیده بودند.

عیسی بازیار، فعال مدنی اهل آبدانان که سال‌ها در حوزه پاکسازی میدان‌های مین در ایران فعالیت می‌کرد و اکنون در خارج ایران سکونت دارد، روز یکشنبه هفتم خردادماه در صفحه توییتر خود خبر داده بود که «بامشاد سلیمان‌خانی، جوان دانشجوی آبدانانی روز چهارشنبه سوم خرداد با علائم کتک و جای آتش سیگار روی دست به خانه برمی‌گردد و همان شب براثر شدت جراحات به کما رفته و مرگ او روز هفتم خرداد از سوی پزشکان اعلام شده است.»

این فعال مدنی همان روز افزود: «بامشاد سلیمان‌خانی جوانی معترض با گرایش‌های سیاسی بود که بارها توسط نیروهای امنیتی اخطار شدید گرفته بود.»

عیسی بازیار همچنین تاکید کرده بود که «خانواده سلیمان‌خانی از خانواده‌های روشنفکر شهر آبدانان هستند که از طرف نیروهای امنیتی به‌طور جدی در مورد اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن این خبر تهدید شده‌اند.»

دانشگاه ایلام نیز یک روز پس از مرگ بامشاد، در تاریخ هشتم خردادماه، طی اطلاعیه‌ای «درگذشت بامشاد سليمان‌خانی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک» این دانشگاه را تسلیت گفت، اما اشاره‌ای به جزئیات و نحوه جان باختن این دانشجو نکرد.

پس از آغاز خیزش سراسری در ایران به‌دلیل قتل حکومتی مهسا امینی، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی بارها با یورش به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان معترض را قبل از بازداشت، مورد ضرب‌وشتم خشن قرار داده‌اند. بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر، بیش از ۷۵۰ دانشجو به دست نیروهای امنیتی، عمدتا به روش ربایش همراه با ضرب‌وجرح، در چندماه اخیر در خیابان‌های اطراف دانشگاه‌ها بازداشت شده‌اند.

ده‌ها دانشجوی دیگر نیز به‌دلیل حضور در تجمعات اعتراضی یا مخالفت با حجاب اجباری در ماه‌های گذشته، با احکام زندان و اخراج یا تعلیق موقت از ادامه تحصیل مواجه شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲ ژوئن ۲۰۲۳