آمریکا پنج عضو سپاه پاسداران را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز پنجشنبه یازدهم خرداد، پنج عضو سپاه پاسداران و یک سازمان وابسته به نیروی قدس را به اتهام دست‌داشتن در یک رشته «توطئه‌های تروریستی از جمله طرح ترور مقامات دولت پیشین ایالات متحده، شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی، و نیز مخالفان ایرانی» تحریم کرد.

به گزارش صدای آمریکا، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی، تصریح کرد آمریکا همچنان به افشاگری و خنثی‌کردن نقشه‌های سپاه پاسداران و نیروی قدس برای انجام «اقدامات خشونت‌آمیز و رعب‌انگیز با هدف ساکت‌کردن مدافعان حقوق بشر و آزادی‌های مردم ایران و همچنین ترور مخالفان حکومت ایران» ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نیز با انتشار توییتی در این ارتباط گفت: «ما به افشاگری و برهم‌زدن خشونت خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از جمله توطئه علیه شهروندان آمریکایی و مقامات آمریکایی ادامه می‌دهیم.» به گفته او، «امروز پنج عامل سپاه پاسداران و همچنین یک هواپیپایی ایرانی را که در این توطئه‌ها دست داشته‌اند، تحریم کردیم.»

تحریم‌شدگان:

محمدرضا انصاری و شهرام پورصفی: محمدرضا انصاری، عضو باسابقه نیروی قدس و از حامیان فعالیت‌های این گروه در سوریه بوده است. او در نیروی قدس، عضو یک واحد عملیاتی است که ماموریت آن، انجام عملیات مخفیانه در خارج از ایران از جمله جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات‌ مرگ‌بار علیه مخالفان ایرانی و غیرایرانی جمهوری اسلامی در نقاط جهان از جمله ایالات متحده، خاورمیانه، اروپا و آفریقا است.

محمدرضا انصاری با کمک شهرام پورصفی، عملیات ترور دو مقام دولت پیشین آمریکا را طرح‌ریزی و برای انجام آن تلاش کردند. شهرام پورصفی در اوت ۲۰۲۲ میلادی از سوی وزارت دادگستری آمریکا به تهیه یک طرح ترور بین‌المللی و پشتیبانی مالی از آن متهم شد. وی همچنین در طراحی توطئه‌ها و عملیات‌ اطلاعاتی نیروی قدس در منطقه قفقاز فعال بوده است.

حسین حافظ امینی و شرکت خدمات هوایی رِی: این شهروند دوتابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای مستقر در ترکیه، عضو یک شبکه نیروی قدس سپاه در ترکیه است. او با استفاده از ارتباطاتش در صنعت هوانوردی ترکیه و شرکت هواپیمایی خود در این کشور، با عنوان «شرکت سهامی صنعت و تجارت واردات و صادرات هوانوردی رِی» (خدمات هوایی رِی) به عملیات مخفیانه سپاه قدس از جمله آدم‌ربایی و طرح‌های ترور مخالفان رژیم ایران در ترکیه کمک کرده است.

این عضو سپاه قدس از شبکه خود در ترکیه همچنین برای حمایت از نیروی قدس سپاه از طریق اجاره هواپیما و عملیات قاچاق بهره گرفته است.

روح‌الله بازقندی: رئیس پیشین بخش ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که در طرح‌ریزی و نظارت بر عملیات‌ این سازمان در عراق و ترکیه و همچنین عملیات‌ مرگ‌بار علیه شهروندان اسرائیل دست داشته است. او در این ارتباط در طرح‌ریزی عملیات ترور روزنامه‌نگاران و شهروندان اسرائیل در استانبول شرکت داشت.

رضا سراج: رئیس بخش اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در عملیات‌ نافرجام این سازمان در آسیا و عملیات‌ اطلاعاتی‌ علیه شهروندان آمریکایی دست داشته است. او پیشتر رئیس واحد عملیات ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بود و مسئولیت یک‌سری از عملیات‌ نافرجام علیه شهروندان اسرائیلی را بر عهده داشت.

در نتیجه این تحریم‌ها، تمام اموال و منافع این افراد در آمریکا مسدود می‌شود.علاوه بر این، دارایی‌های هر نهاد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، ۵۰ درصد یا بیشتر، سهم یک یا چند فرد تحریمی باشد نیز مسدود خواهد شد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) در روزهای گذشته نیز دو شرکت خدمات مالی سوریه را که «مخفیانه» به نیروی قدس سپاه پاسداران، رژیم بشار اسد، و حزب‌الله لبنان کمک می‌کردند، تحریم کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲ ژوئن ۲۰۲۳