واکنش مقام آمریکایی به ادعای رژیم ایران درباره تشکیل ائتلاف دریایی با عربستان و کشورهای منطقه

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز شنبه ۱۳ خرداد به ادعای جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل «ائتلاف دریایی» با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی واکنش نشان داد و گفت که چنین سخنانی با اقدامات ایران جور در نمی‌آید.

تیم هاوکینز به طور اختصاصی به «بریکینگ دیفنس» گفت: این ادعای ایران با عقل جور در نمی‌آید، (چرا که کشوری) که عامل شماره یک بی‌ثباتی منطقه است مدعی شده که قصد دارد برای حفاظت از همان آب‌هایی که خود در حال تهدید آن است، با عربستان، امارات و بحرین ائتلاف نظامی تشکیل دهد.»

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ادامه تاکید کرد که نیروهای جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته، ۱۵ کشتی تجاری را با پرچم‌های بین‌المللی توقیف یا برای آنها اخلال ایجاد کرده‌اند.

تیم هاوکینز اضافه کرد: عمل (و اقدامات) اهمیت دارند، به همین دلیل است که ما با شرکای خود در حال تقویت دفاع در اطراف تنگه هرمز هستیم.

یکی از ماموریت‌های اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گشت‌زنی در تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس است که حدود ۲۰ درصد از تمامی نفت صادراتی جهان از آن عبور می‌کند. حوزه ماموریت این ناوگان که پایگاه مرکزی آن در بحرین است، کانال سوئز بین دریای سرخ و دریای مدیترانه و آبراه باب‌المندب در نزدیکی یمن را نیز دربرمی‌گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران روز جمعه گفت که «به‌زودی» ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشور‌هایی چون عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق شکل خواهد گرفت.

شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی همچنین افزود: «ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد.»

علاوه بر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ائتلافی بین المللی متشکل از کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا در تامین امنیت کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس همکاری می‌کنند

به دنبال اقدامات ایران در توقیف کشتی‌های تجاری، آمریکا در سال ۱۳۹۸ ائتلافی با حضور کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا تشکیل داده تا آزادی کشتیرانی در خلیج فارس را تامین کنند.

وعده این فرمانده نظامی بلندپایه در جمهوری اسلامی یک روز پس از آن منتشر شده است که پایگاه خبری الجدید در قطر نوشت که ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان «با هماهنگی چین» در حال رایزنی برای تشکیل ائتلاف دریایی هستند.

خبر این پایگاه حاوی جزئیات دیگری نبود، و هنوز هیچ یک از کشورهای یادشده به طور رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند.

هفته گذشته مقام‌های امارات متحده عربی اعلام کردند این کشور، پس از ارزیابی مناسبات امنیتی خود، دو ماه پیش از ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه به رهبری ایالات متحده خارج شده است.

روابط ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات اخیرا بهبود پیدا کرده است.

ایران و عربستان با میانجیگری چین توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از هفت سال امضا کردند. وزرای خارجه دو کشور نیز در سه ماه گذشته تاکنون دوباره دیدار کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۴ ژوئن ۲۰۲۳