مزار مجید کاظمی یکی از معترضان اعدام شده به آتش کشیده شد

پس از به آتش کشیده شدن مزار مجید کاظمی، معترض اعدام شده در اصفهان، در صبح پنج‌شنبه ۱۸ خرداد، پسرخاله او با انتشار توییتی گفت که این کار «مأموران» حکومت بوده است.

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی، روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد اعلام کرد که آتش زدن مزار پس از آن رخ داد که شب قبل مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در تماسی با خانواده مجید کاظمی، به آنها گفتند که حق ندارند در سالروز تولدش به مزار او بروند.

پسرخاله او در ادامه خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «این آتش، گریبانگیرِ عبای خودشان خواهد شد و برای ما ملت ایران، آنچه باقی می‌ماند نوری است که از مزار قهرمانانمان می‌تابد.»

هاشمی تأکید کرد که از دل این آتش «هزاران مجید»، «آوازخوان و “مرگ بر جمهوری‌ اسلامی”گویان، به‌سان ققنوس، متولد خواهند شد.»

او اضافه کرد: «جنایت را به بی‌نهایت برسانید، آتش بزنید، مزار عزیزانمان را بسوزانید، نور راهمان، مشعل پیروزی‌مان خواهد شد.»

آتش زدن مزار این معترض اعدام شده در آستانه تولد ۳۱ سالگی‌اش، در حالی است که در سیدنی، بیلبوردهای متحرک به یاد او به نمایش در آمده است.

تخریب مزار کشته‌شدگان اعتراضات و معترضان اعدام شده پیش از این نیز سابقه داشته؛ از جمله نیروهای حکومتی تاکنون دو بار شیشه‌های مزار مهسا امینی را شکسته‌اند و سنگ قبر محسن شکاری را نیز دو بار در یک هفته تخریب کرده‌اند.

علاوه بر این، مقامات جمهوری اسلامی پیکر برخی زندانیان اعدام‌شده را به خانواده‌ها و نزدیکان آنها تحویل نمی‌دهند.

جلوگیری از دفن شهروندان بهائی در گورستان‌های عمومی و خاکسپاری اجباری آنها از موارد دیگر نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران است که سیمین فهندژ پیشتر در گفت‌وگو با صدای آمریکا درباره آن توضیح داده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۹ ژوئن ۲۰۲۳