سنای کانادا پیشنهاد به دولت برای طبقه‌بندی سپاه به عنوان سازمان تروریستی را تصویب کرد

راتنا امیدوار، نماینده ایرانی‌تبار سنای کانادا، خبر داد که طرحش برای پیشنهاد به دولت کانادا برای طبقه‌بندی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، در سنای این کشور به تصویب رسیده است.

خانم امیدوار روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، در توئیتی با اعلام این خبر از لئو هوساکوس و ژولی میویل دشن، دو سناتوری که در حمایت از این پیشنهاد در سنای کانادا سخنرانی کردند، قدردانی کرد.

دولت کانادا با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران، هنوز این نهاد نظامی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده است.

کانادا فقط نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و چندی پیش، مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی کانادا، نیز از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ده هزار نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خبر داد.

اردشیر زارع‌زاده، مدیر مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا، با استقبال از تصویب پیشنهاد تروریستی اعلام کردن سپاه در سنای کانادا، در توئیتی نوشت که در روز دوشنبه آینده در جلسه‌ای در پارلمان کانادا دلایل قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و اقدام دولت در این زمینه به بحث گذاشته خواهد شد.

پنج سال پیش نیز پارلمان کانادا طرحی را به تصویب رسانده بود که بر اساس آن سپاه پاسداران باید گروهی تروریستی شناخته شود.

این طرح با عنوان «توقف تمام مذاکرات و بحث‌ها با ایران برای از سرگیری روابط» در خرداد ۱۳۹۷ در پارلمان کانادا به تصویب رسید و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز به آن رای مثبت داد.

این اقدام پارلمان کانادا با استقبال آمریکا که پیشتر سپاه را در فهرست تروریسم قرار داده بود، واقع شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی شدیدا از کانادا انتقاد کردند.

کانادا از شهریور سال ۱۳۹۱ با ایران رابطه ندارد و دولت وقت این کشور به دلیل آن چه برنامه «غیرشفاف هسته‌ای و کمک‌های تسلیحاتی ایران» به سوریه اعلام کرد با تهران قطع رابطه کرد.

کانادا دهم اردیبهشت‌ همان سال نیز دفتر امور ویزا و مهاجرت خود را در ایران تعطیل کرده بود.

تصویب تروریستی شناخته شدن سپاه در پارلمان کانادا در شرایطی بود که قبل از آن، کاووس سیدامامی تبعه کانادا و استاد دانشگاه و فعال محیط زیست تحت بازداشت اطلاعات سپاه در زندان اوین درگذشت و مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کردند.

همچنین پیش از او زهرا کاظمی عکاس-خبرنگار که دارای تابعیت کانادا بود، در سال ۱۳۸۲ بر اثر ضربه به سرش هنگام بازداشت درگذشت.

اما پس از انهدام هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و همچنین سرکوب شدید و مرگبار اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی»، درخواست‌ها برای تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی دولت کانادا افزایش یافت.

علاوه بر برگزاری تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف از سوی ایرانیان در شهرهای مختلف جهان، چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز از دولت کانادا و همچنین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا خواسته‌اند که سپاه پاسداران را سازمان تروریستی بدانند.

در دی‌ماه پارسال، در بحبوبحه اعتراضات سراسری در ایران، حامد اسماعیلیون، سخنگوی وقت انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، در مراسمی برای یادبود قربانیان این فاجعه، در حضور آقای ترودو و اعضای دولتش از کانادا خواست که سپاه پاسداران ایران را «یک بار برای همیشه» در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

در اردیبهشت‌ماه امسال نیز شاهزاده رضا پهلوی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی با استقبال از تحریم‌های جدید غرب علیه فرماندهان سپاه، از اروپا، بریتانیا و کانادا خواست که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

او در توئیتی نوشت: «تحریم‌های تازه علیه وابستگان سپاه پاسداران اقدامی است مثبت، اما ناکافی. اقدام ضروری و موثر، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا و سایر کشورهای هم‌سو است.»

علاوه بر این، در آذرماه پارسال، دادگاه عالی انتاریو در کانادا، سپاه پاسداران را به دلیل اینکه نیروی قدس، یکی از شاخه‌های آن، پیشتر از سوی کانادا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده، به عنوان یک «موجودیت تروریستی» معرفی کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۹ ژوئن ۲۰۲۳