نتانیاهو: اسرائیل با توافق کوچک هسته‌ای ایران و آمریکا کنار می‌آید

گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان حاکی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد، مقامات اسرائیل را در جریان جزئیات توافق هسته‌ای احتمالی میان آمریکا و ایران گذاشته که برای اسرائیل نیز قابل قبول خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه‌هایی نظیر والانیوز و کانال سیزده اسرائیل، نتانیاهو ضمن کم اهمیت جلوه دادن مذاکرات ایران و آمریکا گفته است که این مذاکرات برای رسیدن به «یک توافقِ کوچک، و نه یک توافق» در جریان است.

این رسانه‌ها از چند قانون‌گذار ناشناس نقل قول آورده‌اند که در نشستی سه ساعته و پشت درهای بسته با حضور نمایندگان کمیته امور بین‌الملل کنست (پارلمان اسرائیل) و کمیته دفاع این کشور، شرکت کرده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است: «دستور جلسه‌ای که هم‌اکنون میان واشینگتن و تهران مطرح است، نه برای یک توافق هسته‌ای، بلکه برای یک توافق خُرد است. ما می‌توانیم آن را تاب بیاوریم.»

او با اشاره به توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ که اسرائیل با آن به‌شدت مخالف بود و واشینگتن در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، گفته است: «این با آن توافقی که ما می‌شناختیم فرق دارد.»

شرکت کنندگان در این نشست به کانال ۱۳ گفته‌اند، نتانیاهو بر این باور است که این توافق قریب‌الوقوع چیزی است که اسرائیل «می‌تواند با آن سر کند.»

گزارش‌ها حاکی است که یکی از شروط این توافق این است که ایران از غنی‌سازی اورانیوم به میزان بالای ۶۰ درصد دست بردارد و در مقابل، آمریکا نیز پول‌های متعلق به ایران را که به‌دلیل تحریم‌ها در خارج از این کشور بلوکه شده‌اند، آزاد کند.

طبق این توافق، زندانیانی نیز از هر دو کشور تبادل خواهند شد.

آخرین تخمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حاکی است، ایران هم‌اکنون دارای ۱۱۴/۱ کیلوگرم (۲۵۱ پوند) اورانیومی است که تا ۶۰ درصد غنی‌سازی شده است.

کارشناسان مخالف گسترش سلاح‌های اتمی می‌گویند، این سطح از غنی‌سازی اورانیوم، برای استفاده غیرنظامی کاربردی ندارد.

اظهار نظرهای اخیر نتانیاهو در حالی در رسانه‌های اسرائیلی انعکاس یافته است که یک مقام آمریکایی در شامگاه دوشنبه ۲۲ خرداد تایید کرده بود که واشینگتن در رابطه با مذاکرات هسته‌ای که به‌مدت طولانی به تعویق افتاده، با ایران در تماس است، اما گزارش‌ها درباره مذاکره با ایران بر سر «توافق موقت» را رد کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۴ ژوئن ۲۰۲۳