اسرائیل انبارهای شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران در دمشق را هدف قرار داد

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، از حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی دمشق در بامداد چهارشنبه ۲۴ خرداد، خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، این حمله خساراتی مادی به جا گذاشته و یک سرباز سوری هم زخمی شده است.

سانا به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: «اسرائیل حوالی ساعت ۱:۰۵ بامداد از سمت بلندی‌های جولان، مواضعی را در جنوب‌غربی دمشق هدف قرار داد.» این منبع همچنین افزود که پدافند هوایی سوریه برخی موشک‌های اسرائیل را رهگیری کرده است.

در همین حال، تایمز اسرائیل به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که در این حمله، انبارهای نظامی متعلق به شبه‌نظامیان ایرانی در نزدیکی فرودگاه دمشق و منطقه‌ای در جنوب‌غربی پایتخت سوریه هدف قرار داده شده‌اند.

فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی که گفته می‌شود مربوط به حملات هوایی بامداد چهارشنبه است، از وقوع آتش‌سوزی در یکی از مکان‌های هدف گرفته‌شده خبر می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که بامداد چهارشنبه صدای انفجارهایی در پایتخت سوریه شنیده شده است. در همین حال، برخی منابع در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند حمله اسرائیل به دمشق پس از فرود یک هواپیمای ماهان‌ایر که حامل سلاح و تجهیزات نظامی بود، انجام گرفت.

در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی به خاک این کشور انجام داده که عمدتا شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف گرفته است.

ارتش اسرائیل معمولا در مورد حمله به سوریه اظهارنظر نمی‌کند، اما اعتراف کرده که در دهه گذشته گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را صدها بار هدف حملات هوایی قرار داده است. بسیاری از این به حملات بلندی‌های جولان و دیگر مناطقی که نیروهای ایران و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور در آن مستقرند، انجام می‌شوند.

ارتش اسرائیل هدف از این حملات را از بین بردن محموله‌های تسلیحاتی که احتمالا برای گروه‌هایی از جمله حزب‌الله لبنان ارسال می‌شوند، اعلام کرده است. علاوه بر این، حملات هوایی منتسب به اسرائیل بارها سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده‌اند. اواخر ماه گذشته نیز حملات هوایی در منطقه دمشق پایگاه آموزشی گروه حزب‌الله را هدف قرار داد.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حمله روز چهارشنبه هجدهمین حمله اسرائیل به خاک سوریه از ابتدای سال ۲۰۲۳ بود. به گفته این گروه، اسرائیل در این حملات بیش از ۴۰ هدف از جمله انبارهای تسلیحات و مهمات، مراکز نظامی و تدارکات را هدف قرار داده است.

بر اساس آمار دیده‌بان حقوق بشر سوریه، بر اثر این حملات تاکنون دست‌کم ۴۸ نیروی نظامی از جمله ۱۸ سرباز سوری، ۱۸ جنگجوی غیرسوری از گروه‌های تحت حمایت ایران، پنج عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سه نیروی حزب‌الله کشته شده‌اند.

روزنامه اورشلیم‌پست نیز با انتشار گزارشی در روز دوشنبه ۵ ژوئن ۲۰۲۳، به‌نقل از برخی منابع خبری عربستان سعودی نوشت حمله‌ جنگنده‌های اسرائیلی به فرودگاه بین‌المللی حلب و مناطق پیرامون آن که سوم مه ۲۰۲۳ انجام شد، شماری از تاسیسات مخفی متعلق به جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه را هدف قرار داد.

به‌ گزارش اورشلیم‌پست، این مجموعه تاسیسات مخفی متعلق به‌ حکومت اسلام‌گرای ایران در واقع کارخانه‌های تولید موشک بودند؛ موشک‌هایی که بر پایه اطلاعات منتشرشده در این زمینه، از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردارند.

این رسانه همچنین مدعی شد واحدی که مسئولیت اداره این کارخانه‌های موشک‌سازی در خاک سوریه را بر عهده داشت، «واحد ۱۸۳۴۰» نام دارد و متشکل از نیروهای ایرانی و سوری است. فرمانده این واحد هم فردی به‌ نام جواد سلیمانی است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۴ ژوئن ۲۰۲۳