فراخوان خانواده‌های دادخواه برای برگزاری مراسم تولد ابوالفضل آدینه‌زاده پس از بازداشت اعضای خانواده او

جمعی از اعضای خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، روز جمعه ۲۶ خردادماه، یک روز پیش از مراسم تولد این نوجوان کشته‌شده در خیزش سراسری، در شهرستان فاروج دستگیر شدند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی عصر روز جمعه پدر، عمو و خواهر ابوالفضل را بر سر مزار او بازداشت کردند. پس از آن، نیروهای امنیتی با یورش شبانه به روستای محل سکونت اقوام این خانواده دادخواه در اطراف فاروج در خراسان شمالی، گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل، و تمامی بستگانشان را نیز بازداشت کردند.

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» شامگاه جمعه اعلام کرد که در جریان یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به روستایی که خانواده‌ ابوالفضل آدینه‌زاده جمعه‌شب در آن ساکن بودند، علاوه بر مادر ابوالفضل، خاله‌ها، عموها، دایی‌ها، عمه‌ها، دخترخاله‌ها و تمامی دیگر افراد فامیل نیز بازداشت شدند.

محمدجواد ترکمان، برادر محمدحسن ترکمان، از معترضان کشته شده، نیز در صفحه توییتر خود با تایید این خبر اعلام کرد که به‌جز یکی از خواهران ابوالفضل، کل خانواده آدینه‌زاده بازداشت شده‌اند. به نظر می‌رسد که این فشارها در راستای جلوگیری از برگزاری مراسم تولد ابوالفضل آدینه‌زاده صورت گرفته است.

عصر روز جمعه  خبرگزاری هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «امروز (جمعه) در آستانه روز تولد ابوالفضل آدینه‌زاده، علی آدینه‌زاده پدر ابوالفضل، مرضیه آدینه‌زاده خواهر و رضا آدینه‌زاده عموی این نوجوان جان‌باخته، همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.»

گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل آدینه‌زاده، پس از بازداشت دختر و همسرش بر سر مزار فرزندش حاضر شد. او در حالی که لنگه‌کفش همسرش را در دست داشت، با گریه فریاد می‌زد: «دخترم را بردند. من داغ‌دیده را می‌خواهند اذیت کنند، همسرم و دخترم را با خود بردند.»

بر اساس گزارش‌‌ها، نیروهای امنیتی خانواده‌ ابوالفضل آدینه‌زاده را مورد ضرب و شتم قرار داده و بعد آن‌ها را با خود برده‌اند. هنگامی که نیروهای امنیتی پدر ابوالفضل را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، کفش او از پایش خارج شده است.

ابوالفضل آدینه زاده، نوجوان معترض ۱۷ ساله‌ای است که در جریان خیزش سراسری به دست نیروهای امنیتی کشته شد. او در ۱۶ مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات شهر مشهد، با اصابت ۲۵ گلوله به شکم و سینه‌اش، جان خود را از دست داد.

پس از بازداشت خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، جمعی از خانواده‌های دادخواه در حمایت از این خانواده رشته توییت مشترکی را در صفحات شخصی خود منتشر کردند. بر این اساس، خانواده‌های دادخواه از مردم خواستند تا به یاد این کشته‌شده خیزش سراسری، هر یک تولد کوچکی برای او برگزار و ویدیو آن را منتشر کنند.

در متن این پیام مشترک که شامگاه روز جمعه منتشر شده، آمده است: «از آنجایی که تمام خانواده و فامیل ابوالفضل آدینه‌زاده‌ عزیزمون رو بازداشت کردند، فقط به خاطر اینکه نمی‌خواستند تولد ابوالفضل برگزار شود و یادش را از ذهن‌ها پاک کنند، ما، چند تن از خانواده‌های دادخواه، از شما مردم ایران درخواست می‌کنیم در هر شهر و کشوری که هستید، فردا (شنبه) ۲۷ خرداد، برای ابوالفضل تولد کوچکی بگیرید و ویدیو آن را با هشتگ ‎#ابوالفضل_آدینه_‌زاده منتشر کنید.»

خانواده کشته‌شدگان اعتراضات علیه جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف زمانی در پایان این پیام مشترک نوشته‌اند: «تمام ما را هم بازداشت کنند و بکشند، باز جوانه می‌زنیم و مقابل آن‌ها می‌ایستیم.»

خانواده‌های نوید افکاری، جواد حیدری، محمد مختاری، مینو مجیدی، علی روزبهانی، عرفان خزایی، محمدحسن ترکمان، فریدون محمودی، سپهر اعظمی، علی روزبهانی و… ازجمله منتشرکنندگان این پیام مشترک بودند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۷ ژوئن ۲۰۲۳