صادرات نفت ایران از پاییز سال گذشته دو برابر شده است

در بحبوحه انتشار گزارش‌هایی از گفت‌وگوهای پنهانی و دوجانبه دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت که حکومت ایران با وجود همه تحریم‌های آمریکا و بدون اینکه مذاکرات برجام به نتیجه خاصی رسیده باشد، بیشتر از هر زمان دیگری در پنج سال گذشته توانسته است نفت بفروشد. چین همچنان خریدار اصلی محموله‌های نفت ایران است.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از چند تحلیلگر بازارهای انرژی و داده‌های سازمان بین‌المللی انرژی نوشت: «صادرات نفت خام ایران به بیشترین میزان از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسیده است.»

یافته‌های خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد که بخش عمده محموله‌های نفت ایران به بنادر چین صادر می‌شود و چین همچنان نفت ایران را با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت روز بازار می‌خرد.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان بین‌المللی انرژی که در پاریس مستقر است، تولید نفت خام ایران در حال حاضر به دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از اواخر سال ۲۰۱۸ تا کنون است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران انرژی تولید نفت خام ایران را بیش از سه میلیون بشکه در روز تخمین می‌زنند.

یافته‌های موسسه‌ کپلر، که نفتکش‌‌ها را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران از پاییز سال گذشته دو برابر شده است و حکومت ایران در ماه میلادی گذشته دست‌‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با وجود مواجه بودن با بحران‌های داخلی، از جمله سقوط ریال و اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی، در ماه‌های اخیر توانسته‌اند روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی خود را بهبود ببخشند.

توافق سیاسی با عربستان سعودی، تلاش برای حضور و نقش‌آفرینی مجدد دولت بشار اسد و گام برداشتن برای کاهش تنش‌ها با آمریکا از جمله اقدام‌هایی است که در گزارش روز جمعه بلومبرگ جزو تلاش‌های سیاسی-دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته معرفی شده است.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به‌نقل از یک منبع آگاه نوشت که در مذاکرات اخیر میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که با وساطت سلطان‌نشین عمان انجام شده است، علاوه بر مسئله آزادی زندانیان آمریکایی و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تلاش برای صادرات بیشتر نفت نیز در دستور کار نمایندگان جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۷ ژوئن ۲۰۲۳