آمریکا اسرائیل را در جریان مذاکره با ایران قرار می‌دهد

«یک مقام ارشد اسرائیل» به روزنامه هاآرتص گفت که این کشور «مرتبا از آمریکا درباره مذاکراتی که با ایران برای دستیابی به تفاهم جدید در عمان جریان دارد، اطلاعات به‌روز دریافت می‌کند».

مقام اسرائیلی که هاآرتص نام او را نبرده، روز جمعه، ۲۶ خرداد، افزود که اسرائیل «هنوز موضع قطعی در قبال مذاکرات جاری آمریکا و ایران اتخاذ نکرده است».

این مقام بلندپایه اسرائیلی همچنین این امر را که دولت بنیامین نتانیاهو با افشای اطلاعات حساس به نحوی سعی در خرابکاری در روند مذاکرات آمریکا با ایران دارد «قویا رد کرد».

این اظهارات پس از آن است که آقای نتانیاهو هفته گذشته در پاسخ به انتقادهای تند سران اپوزیسیون اسرائیل در ارتباط با احتمال تنظیم توافق تازه میان واشینگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت یک «توافق جزئی» چیزی نیست که اسرائیل نتواند با آن کنار بیاید.

نخست ‌وزیر اسرائیل در نشستی پشت درهای بسته در کمیسیون روابط خارجی و دفاعی «کنست»، مجلس اسرائیل، گفت مذاکرات عمان بر سر «یک توافق خرد» انجام می‌شود.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل نزدیک شدن واشینگتن و تهران به تفاهم را «شکست دولت نتانیاهو» نامیده و شدیدا از او انتقاد کرده‌اند. یائیر لاپید گفت که دولت او سال گذشته مانع از چنین توافقی شده بود.

اما مایکل هرتسوگ، سفیر اسرائیل در واشینگتن، در روزهای گذشته چنین اظهار نظر کرد که «دیپلماسی به خودی خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران الزاما بد نیست و چنین درکی، می‌تواند به تنش‌زدایی کمک کند».

از سوی دیگر، سایت تایمز اسرائیل به‌ دنبال دیدار وزیران دفاع اسرائیل وآمریکا در روز ۲۶ خرداد در بروکسل نوشت در حالی که دولت جو بایدن به «توافق هسته‌ای موقت» با ایران نزدیک شده، لوید آستین به یوآو گالانت «اطمینان داده که برتری نظامی اسرائیل، تضمین شده است» و آمریکا «آزادی عمل علیه ایران را محفوظ می‌داند».

به‌ نوشته تایمز اسرائیل، وزیران دفاع آمریکا واسرائیل «توافق کردند که در تقابل با طیف وسیعی از تهدیدات ناشی ازایران، با همدیگر همکاری کنند».

از سوی دیگر، یک مقام ارشد نزدیک به بنیامین نتانیاهو به سایت آمریکایی المانیتور گفت بنیامین نتانیاهو ممکن است مایل باشد که در ازای تلاش دولت بایدن برای دستیابی به عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل، در این مرحله فعلا چشم خود را بر توافق میان تهران و واشینگتن ببندد.

این مقام اسرائیلی افزود: بخت بروز تحول میان اسرائیل و عربستان ضعیف است.

به ‌نوشته المانیتور، خویشتن‌داری اسرائیل در رابطه با تفاهم میان آمریکا و ایران، ناشی از این «ارزیابی هوشمندانه» از سوی دولت اسرائیل است که این دولت نفوذی ناچیز بر دولت جو بایدن دارد.

دولت تهران هفته گذشته تأیید کرد که مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق عمان در جریان است و مسائل هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا و موضوع زندانیان دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی در زندان‌های ایران در دستورکار گفت‌وگوها است.

روزنامه نیویورک ‌تایمز با استناد به اظهارات سه مقام ارشد اسرائیلی، یک مقام ایرانی و یک مقام آمریکایی نوشته بود که «توافقی غیرمکتوب» میان آمریکا و ایران در دست تنظیم است که ایران از پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود دست خواهد کشید تا از پول‌های مسدود شده خود در کشورهای جهان «برای مصارف بشردوستانه» بهره‌مند شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود برخی از گزارش‌های انتشاریافته «دقیق نبوده و حقیقت ندارد».

برگفته ای از سایت ایران امروز،۱۸ ژوئن ۲۰۲۳