وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تهران: بازگشت روابط پیشین مبتنی به «احترام متقابل» است

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در ابتدای صحبت‌های خود در نشست مشترک خبری شامگاه شنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ (۱۷ ژوئن)، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رژیم اسلامی در تهران، بازگشت و از سرگیری روابط دیپلماتیک با حکومت ایران را مبتنی بر «احترام متقابل»، «دخالت نکردن در امور داخلی» و رعایت «مفاد منشور سازمان ملل» معرفی کرد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی از سرگیری روابط دیپلماتیک و شروع به‌کار نمایندگی‌های سیاسی را موضوع محوری و اساسی در روابط کنونی تهران و ریاض دانست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در نشست مشترک خبری شامگاه شنبه با همتای سعودی خود تاکید کرد که امنیت تک‌تک کشورهای منطقه در محور سیاست‌های خارجی حکومت ایران قرار داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تشکیل کمیسیون‌های مشترک با عربستان سعودی در حوزه‌های مختلف امنیتی و تجاری خبر داد.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که تهران و ریاض بر سر مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله همکاری‌های محیط‌ زیستی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اتفاق‌ نظر دارند.

تامین حقوق فلسطینی‌ها از دیگر موضوع‌هایی بود که به‌گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، تهران و ریاض بر سر آن مواضع مشترکی دارند و بستر مناسبی برای همکاری ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین در ادامه صحبت‌های خود بر موضوع ضرورت امنیت دریانوردی در منطقه و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد. 

حکومت ایران در سال‌های گذشته بارها متهم شده است که با اقدام‌ها و سیاست‌های نظامی خود در آب‌های منطقه، امنیت دریانوردی تجاری را به‌خطر انداخته است. جمهوری اسلامی همچنین متهم است برنامه هسته‌ای خود را به‌اندازه‌ای پیش برده است که توجیه غیرنظامی ندارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، به‌زودی به دعوت رسمی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، پاسخ دهد و عازم این کشور شود.

این نخستین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران پس از قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۴ محسوب می‌‌شود. در دی‌ماه ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، عربستان سعودی به تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی پایان داد.

بعد از توافق سیاسی اسفندماه گذشته عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در پکن، وزرای خارجه دو کشور دو مرتبه دیگر، یک بار در چین و یک بار در آفریقای جنوبی، با هم دیدار و گفت‌وگو داشتند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۸ ژوئن ۲۰۲۳