احضار معلمان معترض در یزد به دادگاه انقلاب

پس از احضار و محاکمه دسته‌جمعی هشت معلم در شیراز و یازده معلم در اهواز، این‌بار پنج تن از معلمان معترض در یزد به دادگاه انقلاب احضار شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با تایید احضار دسته‌جمعی معلمان و فعالان حقوق فرهنگیان در یزد، اعلام کرد که حمیده زارع چشمه، احمد چنگیزی، منصور میرزایی، محمد فخرالحسینی و مهدی کلانتری، پنج معلمی هستند که به دادگاه انقلاب یزد احضار شده‌اند.

سه تن از این معلمان شامل احمد چنگیزی، مهدی کلانتری و حمیده زارع پس از تجمع سراسری معلمان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ که همزمان با «روز معلم» در یزد برگزار شد، بازداشت شده بودند.

اتهامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به پنج معلم احضار شده شهر یزد، مشابه اتهاماتی است که در جریان محاکمه دسته‌جمعی معلمان شیراز و اهواز به این معلمان و فعالان حقوق فرهنگیان وارد شده است.

«عضویت در گروه‌هایی با هدف برهم زدن امنیت کشور» از طریق فعالیت در کانون صنفی معلمان یزد، «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی» به خاطر حضور در تجمع اعتراضی معلمان یزد، و اتهام «تبلیغ علیه نظام» از جمله این اتهامات است.

احضار پنج معلم به دادگاه انقلاب یزد، پس از محاکمه دسته‌جمعی روز بیستم خرداد هشت معلم در دادگاه انقلاب شیراز و احضار و محاکمه دسته‌جمعی روز بیست و هفتم خرداد ماه ۱۱ معلم معترض در دادگاه انقلاب اهواز انجام شده است.

یازده عضو کانون صنفی فرهنگیان خوزستان که مقام‌های جمهوری اسلامی برای آنها «پرونده‌سازی» کرده‌اند
دادگاه انقلاب شیراز روز شنبه ۲۷ خرداد در حکمی هشت معلم عضو انجمن صنفی فرهنگیان فارس را در مجموع به ۳۴ سال زندان «با پابند» محکوم کرد.

بر اساس این حکم عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری هر یک به دو سال زندان با پابند، و ایرج رهنما، افشین رزمجویی، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، محمدعلی زحمتکش، و اصغر امیرزادگان هر یک به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

از میان معلمانی که دادگاه انقلاب شیراز برای آنها حکم زندان صادر کرد، اصغر امیرزادگان پیش از صدور این حکم با احضار به دادگستری شهر فیروزآباد به زندان منتقل شد تا «حکم تعلیقی» که پیشتر به خاطر فعالیت‌های صنفی برایش صادر شده بود، اجرا شود.

در همین حال کانون صنفی معلمان ایران خبر داد که دادگاه «پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی، زهره بختیاری، شهریار شیروانی‌نیا، عماد رفیعی‌نژاد، علی کروشاتی، کوکب بداغی، معین زرگانی، صادق ناصری، اقبال تامرادی، بهنیا بهمئی‌نژاد» در روز ۲۷ خرداد ماه با وکالت فرزانه زیلابی در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شده است.

کانون صنفی معلمان در بیانیه خود تاکید کرد که «نهادهای امنیتی از اردیبهشت ۱۴۰۱ شمشیر قلع و قمع علیه کانون‌ها و انجمن‌های صنفی فرهنگیان را از رو کشیده و در صددند تا به هر شکل و با هر نوع اتهامات واهی، خورشید پرفروغ مطالبه‌گری معلمان را خاموش» کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۹ ژوئن ۲۰۲۳