نیوزیلند و کانادا چند مقام دیگر را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران افزودند

وزارت خارجه نیوزیلند روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، اعلام کرد که نام چند مقام قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی را به دلیل ادامه سرکوب معترضان در ایران به فهرست تحریم‌های خود علیه حکومت ایران افزوده است.

۹ ماه پس از اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی،‌ ۲۲ ساله، در بازداشت گشت ارشاد در تهران آغاز شد و هم‌چنان به شکل‌های گوناگون ادامه دارد، تحریم کشورهای غربی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌بار این اعتراضات نیز ادامه دارد.

روز دوشنبه وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که کشورش با برقراری مجازات‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، هفت قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی را به دلیل «نقض سیستماتیک» حقوق بشر، تحریم می‌کند.

همزمان وزیر خارجه نیوزیلند نیز اعلام کرد که دولت این کشور ۱۸ مقام دیگر در حکومت جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب معترضان از سفر به نیوزیلند منع می‌کند.

به گزارش شبکه خبررسانی دولتی نیوزیلند، نانایا ماهوتا این اقدام تازه کشورش را ارسال پیامی دیگر به حکومت ایران دانست حاکی از این که نیوزیلند «نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت‌بار اعتراضات» را تحمل نمی‌کند.

در بسته تحریمی جدید نیوزیلند علیه تهران نام ۱۸ مقام امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از جمله حسین نجات، جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه، ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، و محمد مقیسه، قاضی دیوان عالی و دادگاه انقلاب تهران، دیده می‌شود.

محمد مقیسه، قاضی دیوان عالی کشور و دادگاه انقلاب تهران، نیز در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفته است
مسلم معين، رئيس قرارگاه فضای مجازی بسيج، محمدصالح هاشمى گلپايگانی، دبير سابق ستاد امر به معروف و نهى از منكر، و احمد شفاهى، فرمانده سپاه سلمانِ سيستان و بلوچستان، از دیگر افرادی هستند که نام‌شان روز دوشنبه به فهرست اضافه شد.

به این ترتیب تعداد مقام‌هایی که از سفر از ایران به نیوزیلند منع شده‌اند به ۵۵ نفر می‌رسد. ۳۷ نفر دیگر نیز پیشتر در ارتباط با مرگ مهسا امینی و سرکوب اعتراضات تحریم شده بودند.

نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند، در این باره گفت: «به‌رغم فشارهای بین‌المللی، رژیم ایران به سرکوب شدید و افراطی معترضان ادامه داده است.»

خانم ماهوتا با اشاره به اعدام «غیرانسانی» سه معترض جوان که ماه گذشته رخ داد، اقدام تازه کشورش را نشان‌دهنده «جدیت در نگاه» دولت نیوزیلند به وضعیت حقوق بشر در ایران توصیف و تأکید کرد که «این پایان تلاش‌های ما در رابطه با ایران نیست».

اشاره وزیر خارجه نیوزیلند به مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۱۴۰۱، است که بامداد ۲۹ اردیبهشت سال جاری با ادعای دخالت در درگیری‌های محله «خانه اصفهان» بدون دسترسی به دادرسی عادلانه از جمله «اعترافات اجباری تحت شکنجه» و با وجود مخالفت‌های عمومی اعدام شدند.

نیوزیلند پیشتر ۱۸ مقام حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی را نیز به دلیل دست داشتن در ساخت و تامین پهپادهای انتحاری برای روسیه در تهاجم به اوکراین تحریم کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۰ ژوئن ۲۰۲۳