قطر برای ۲۷ سال از میدان گازی مشترک با ایران سالیانه ۴ میلیون تن گاز به چین عرضه خواهد کرد

قطر روز سه‌شنبه از امضا دومین قرار داد ۲۷ ساله عرضه گاز طبیعی از بزرگترین میدان گازی جهان با یک شرکت چینی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این قرارداد، قطر به مدت ۲۷ سال، سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی به شرکت ملی نفت چین عرضه می‌کند. مفاد این قرارداد با مفاد قرار داد ماه نوامبر قطر با شرکت سینوپک چین مطابقت دارد.
کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن و کره جنوبی بازار اصلی گاز قطر محسوب می‌شوند. کشورهای اروپایی نیز از فوریه سال گذشته و با آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال خرید گاز از این کشور حاشیه خلیج فارس‌اند.


سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در ضیافتی که به مناسبت امضا این قرارداد در دوحه برپا شد، گفت: «قطر هرسال چهار میلیون تن گاز طبیعی از پروژه گسترش شرقی میدان گازی شمالی در طول ۲۷ سال به چین عرضه می‌کند. این دومین قرارداد فروش گاز طبیعی مایع قطر از این میدان گازی به چین است.»
میدان گازی شمالی موسوم به گنبد شمالی قطر که درواقع همان میدان گازی پارس جنوبی ایران است، بزرگترین میدان گازی جهان شناخته می‌شود که بین این دو کشور مشترک است. ۳۳ درصد این میدان در آب‌های ایران و۶۷ درصد آن در آب‌های قطر واقع است. این کشور حاشیه خلیج فارس قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را با ۶۰ درصد افزایش در سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ تن در سال برساند.
شرکت ملی نفت چین همچنین قرارداد جداگانه‌ای برای بهره‌برداری ۵ درصدی از پروژه گسترش شرقی میدان گازی شمالی امضا کرده است. این مقدار برابر با یک مجتمع تولید گاز مایع به اندازه ۸ میلیون تن در سال است.
دای هولیانگ، مدیر عامل این شرکت می‌گوید: «این قرارداد مبنایی محکم برای همکاری میان دو طرف در حوزه انرژی در سه دهه آتی است. شرکت ملی نفت چین به طور فعال به گفتگو درباره همکاری همه جانبه با شرکت قطر انرژی در سراسر زنجیره این صنعت و سایر زمینه‌ها مانند انرژی‌های سبز ادامه خواهد.»
ارزش این قرارداد‌ها اعلام نشده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۱ ژوئن ۲۰۲۳