پوتین تحرکات شبه‌نظامیان واگنر را «شورش مسلحانه» و «خیانت به کشور» نامید

در پی تصرف برخی از پایگاه‌های نظامی و نهادهای دولتی در شهر روستوف روسیه توسط مزدوران نظامی واگنر، رئیس‌ جمهوری این کشور گروه واگنر را به شورش مسلحانه و «خیانت به کشور» متهم کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، روز شنبه، سوم تیرماه، طی نقطی تلویزیونی اعلام کرد کرملین اجازه نخواهد داد کشور تجزیه شود و از مردم روسیه محافظت خواهد کرد.

او با تاکید بر این که «کشور با خیانت مواجه شده»، گروه واگنر را متهم کرد که «از پشت به روسیه و مردم خنجر زده است».

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران نظامی واگنر، ارتش روسیه را متهم به هدف قرار دادن نیروهای این گروه و غیرنظامیان کرده و بامداد شنبه سوم تیر گفت که نیروهای این گروه شبه نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند و تا برکناری مقامات ارشد نظامی روسیه، به پیشروی تا مسکو هم ادامه خواهند داد.

آقای پریگوژین که از حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین است مدعی شد که نیروهای واگنر بدون هیچ مقاومتی وارد شهر روستوف شده‌اند: «روسیه را باید از چنگال کسانی که غیر نظامیان را می‌کشند، آزاد کرد.»

آقای پوتین در واکنش به اظهارات او روز شنبه گفت که برای دفاع از کشور و حفاظت از نظم و قانون دست به «هر کاری» خواهد زد و اقدامات «قاطع» برای تثبیت وضعیت روستوف انجام خواهد شد.

او در ادامه، شورش گروه واگنر را «ضربه مهلک» بر مردم کشور توصیف کرد و هشدار داد کسانی که در تدارک شورش مسلحانه هستند، مجازات خواهند شد.

رئیس ‌جمهوری روسیه گفت برخی هم‌وطنان ما فریب خورده و دست به یک «ماجراجویی جنایتکارانه» زده‌اند. او افزود که «برای دفع این حمله هر کاری انجام خواهم داد».

آقای پریگوژین می‌گوید با ۲۵ هزار جنگجوی گروه واگنر «آماده مرگ در راه مردم روسیه» است.

او گفت کنترل فرودگاه روستوف را در دست گرفته تا ارتش روسیه نتواند به آنها حمله کند: نیروهای واگنر یک هلیکوپتر نظامی روسیه را نیز سرنگون کردند.

یوگنی پریگوژین روز جمعه ارتش روسیه را به کشتن دو هزار تن از جنگجویان این گروه متهم کرد، کرملین هم در واکنش اعلام کرد که آقای پریگوژین را به اتهام دعوت به شورش مسلحانه محاکمه خواهد کرد.

رویارویی دیرینه یوگنی پریگوژین و وزارت دفاع روسیه که در ماه‌های اخیر در صدر اخبار بوده روز جمعه به اوج خود رسید.

در واکنش به اتهامات فرمانده واگنر، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اظهارات تازه آقای پریگوژین درباره حمله به اردوگاه‌های واگنر را رد کرد و آنها را «اطلاعات تحریک‌آمیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری تاس، کمیته ملی ضد تروریسم روسیه هم اعلام کرد، سازمان امنیت داخلی روسیه، موسوم به اف‌اس‌بی، یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین به دلیل دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است.

یوگنی پریگوژین که زمانی از متحدان ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد، در ماه‌های اخیر مسکو را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

او بامداد روز جمعه انتقادات خود از فرماندهان نظامی را تشدید کرد و گفت، منطق حمله نظامی به اوکراین توسط مسکو یا آن چه توسط کرملین «عملیات ویژه نظامی» خوانده می‌شود، بر اساس دروغ‌هایی است که توسط مقامات نظامی ارشد روسیه ساخته شده است.

گروه واگنر در عملیات تصرف شهر باخموت در اوکراین در ماه گذشته نقشی کلیدی برعهده داشت. این عملیات بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در ده ماه گذشته محسوب می‌شود.

شرکت خصوصی «واگنر» که در جبهه‌های روسیه در اوکراین می‌جنگد، از مجرمان زندانی در صفوف خود استفاده کرده و یوگنی پریگوژین، به خاطر استفاده از زندانیان به عنوان «گوشت دم توپ» در جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۴ ژوئن ۲۰۲۳