روزنامه سپاه: شبکه نمایش خانگی، کودتای خزنده علیه بلندگوی رسانه‌ای نظام است

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با انتشار یادداشتی در صفحه اول شماره روز دوشنبه ۵ تیر، راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی را «کودتای خزنده» در فضای رسانه‌ای ایران دانست که توسط دولت قبل با «تزریق یکصد میلیارد تومان» سرمایه انجام شده است.

این روزنامه با دفاع از سپردن نظارت بر شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما مدعی شده که از مدت‌ها پیش یک «نبرد بی‌سابقه و خاموش» برای نابود کردن این سازمان به عنوان «مهم‌ترین بلندگوی رسانه‌ای نظام» در جریان است.

در این یادداشت، ریزش مخاطبان رادیو و تلویزیون حکومتی ایران تایید شده و دلیلش به «نبردی» که در جریان است، ربط داده شده است.

نویسنده روزنامه سپاه نوشته است که «فرمانده میدان صداوسیما» شاهد همکاری عده‌ای با «عوامل کودتا» بوده و تصمیم گرفته تسلیم نشود و بجنگد و افزوده «طبیعی است که اگر نبرد را انتخاب کردی، تولیداتت کم می‌شود، مردم ناراضی می‌شوند، از تعداد مخاطبانت کاسته می‌شود.»

در این یادداشت از پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، و وحید جلیلی، معاون او، برای آنچه «مجاهدت در سالم‌سازی و نفی سلبریتی‌سالاری» نامیده، تمجید شده است.

در ادامه متن نیز آمده است که حتی اگر این دو عملکرد ضعیفی هم داشته باشند، «دعوای اصلی» با کسانی است که به نوشته نویسنده «اسب تروای جبهه رسانه‌ای دشمن را از در قلعه نظام وارد و در داخل تزئینش کردند و مدام هم تقویتش می‌کنند.»

حمله شدید رسانه وابسته به سپاه به شبکه نمایش خانگی در حالی انجام می‌شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۳۰ خرداد تصویب کرد نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی به عنوان «صوت و تصویر فراگیر» به صداوسیما واگذار شود.

این تصمیم با واکنش گسترده سینماگران و نهادهای صنفی سینمایی مواجه شد و خانه سینما و کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌های جداگانه درباره تبعات آن هشدار دادند و گفتند این اقدام به منزله «تعطیلی شبکه نمایش خانگی» خواهد بود.

اما به‌دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس این سازمان روز ۳۱ خرداد از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داد.

از سوی دیگر، سعید مقیسه رئیس رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) که از طرف صداوسیما در سال‌های اخیر نظارت بر آثار نمایش خانگی را انجام می‌دهد، روز ۳ تیر در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت وظیفه این سازمان «ممنوعیت نشر» محتواهایی است که نباید در فضای رسانه‌ای کشور باشد.

او این محتواها را شامل این موارد دانست: «تضعیف جایگاه دین، ترویج استفاده از مشروبات الکی، ترویج استعمال دخانیات، برهنگی و بی‌حجابی، موسیقی مبتذل و رقص، خشونت بیش از حد، سبک زندگی غیراسلامی، ترویج خرافه‌پرستی و سیاه‌نمایی افراطی و یأس‌پراکنی» و افزود که «هیچ یک از محتواها در شبکه نمایش خانگی و کل رسانه‌های کشور نباید باشد.»

بخشی از اشاره‌های او به موارد ممنوعه، یادآور انتقادهایی بود که رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر درباره سریال «رهایم کن» به کار می‌بردند و خواستار جلوگیری از پخش آن و برخورد با پلتفرم توزیع‌کننده سریال شده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۶ ژوئن ۲۰۲۳