اکسیوس: سالیوان نارضایتی آمریکا از نشت اطلاعات مذاکرات ایران را به اسرائیل اطلاع داد

اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود، نگرانی آمریکا درباره اینکه اسرائیل اطلاعات مذاکره غیرمستقیم با ایران را نشت می‌دهد، به او اعلام کرده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره در جریان بودن مذاکرات ایران و آمریکا منتشر شده است. تهران رایزنی غیرمستقیم با آمریکا را تایید کرده اما دولت بایدن به‌سختی تلاش می‌کند از پاسخ شفاف در این مورد خودداری کند.

در این بین منابع و رسانه‌های اسرائیلی و مقامات این کشور نیز جزئیاتی از مذاکرات را اعلام کرده‌اند. از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که گفته بود پای یک «توافق کوچک» در میان است.

گزارش اغلب رسانه‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن می‌خواهد به‌منظور پرهیز از درگیری با کنگره، تفاهم یا توافق نانوشته با ایران داشته باشد. برخی از این تفاهم‌ها مانند آزادی برخی زندانیان و رفع توقیف برخی دارایی‌های بلوکه شده، از جمله دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در عراق انجام شده است. گفته می‌شود که رایزنی‌ها در همین مسیر  برای ازادسازی پول و گرو‌گان‌های بیشتر در مقابل برخی محدودیت‌های هسته‌ای ادامه دارد.

به گزارش اکسیوس تزاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل و ران درمر، وزیر اسرائیل در امور استراتژیک در اوایل ماه ژوئن در کاخ سفید با سالیوان ملاقات کردند و در جریان جزئیات مذاکرات غیرمستقیم با ایران قرار گرفتند.

اغلب گزارش‌ها درباره این مذاکرات نیز در همان زمان به رسانه‌ها درز کرد و نتانیاهو هم در جلسه کنست به آن اشاره کرد.

به گزارش اکسیوس، سالیوان در گفت‌و‌گوی تلفنی هفته گذشته با هانگبی به نارضاتی آمریکا از اظهارات نتانیاهو اشاره کرده است.

هانگبی هم به سالیوان گفت که نتانیاهو باید در این مورد با قانونگذاران اسرائیلی صحبت می‌کرد اما اظهارنظرهای علنی خود را تا جای ممکن محدود نگه‌داشته است.

اسرائیل به‌طور کلی با هرگونه توافق جدید با ایران مخالف است اما به‌نظر نمی‌رسد با تفاهم‌های نسبی و نانوشته تهران و واشینگتن مشکل جدی داشته باشد.

اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید باور دارد که اسرائیل پشت پرده نشت اطلاعات مذاکرات به رسانه‌ها بوده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳