بعد از مسمومیت دختران دانش آموز، نوبت به مسمومیت الکلی رسید

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره افزایش آمار مسمومیت‌های الکلی هشدار دارد و گفت مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که منع قانونی ندارند، بیشتر است. در هفته‌های اخیر دست‌کم ۲۹ نفر در استان‌های البرز، تهران و مازندران به دلیل مصرف متانول کشته و ۲۵۰ تن مسموم شده‌اند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس روز چهارشنبه، هفت تیر به دیده‌بان ایران گفت مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز «به‌طور روزافزونی» افزایش پیدا کرده و مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد بوده، بیشتر است.

او با اشاره به موج مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز در کشور، یادآور شد که اوایل همه‌گیری کووید-۱۹ هم که الکل به سختی پیدا می‌شد و در بعضی موارد هم نایاب بود «سوءاستفاده‌گرانی» بودند که «متانول را به جای اتانول و به هزینه‌های گزاف می‌فروختند».

به گفته این نماینده مجلس، کسانی هم بودند که «سوءمصرف» داشتند و این الکل‌ها را می‌نوشیدند که این اتفاق موجب مرگ تعدادی از شهروندان شد.

افزایش تعداد قربانیان نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز صنعتی، اتفاقی است که به گفته همایون سامه‌یح نجف‌آبادی باید برای آن «برنامه‌ریزی‌های بهتری» بشود چراکه توصیه‌های وزارت بهداشت و پیگیری‌های نیروی انتظامی درباره فروش غیرقانونی مشروبات الکلی در کشور آن‌چنان که باید موثر نبوده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به قانون منع تولید، توزیع و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران گفت: «هرچیزی که باعث ممنوعیت بشود باعث حریص شدن مردم می‌شود… در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان، قانونی شدن الکل خوراکی در کشور ممکن نیست ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد بوده، بیشتر است؟»

او ادامه داد: «ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد که موجب مرگ افراد نشود.»

آخرین آمار از قربانیان مصرف نوشیدنی‌های الکلی در شهرهای ایران

طی هفته‌های گذشته ده‌ها شهروند به دلیل مصرف آنچه حکومت «مشروبات تقلبی» یا الکل صنعتی می‌خواند، مسموم شده و جان خود را از دست داده‌اند.

امروز (چهارشنبه) فرماندهی انتظامی رباط‌کریم از بازداشت فروشنده «مشروب تقلبی» در این شهرستان خبر داد و گفت متهم مشروبات الکلی را در دکه خود واقع در جاده رباط کریم به پرند و در «پوشش یک برند معروف ماءالشعیر» به مشتریانش می‌فروخت.

در یک هفته گذشته در رباط‌کریم، هفت نفر کشته و ۲۲ تن دیگر مسموم شدند که به گفته فرمانداری این شهرستان، تعدادی از آن‌ها از «اتباع» و مابقی از شهرهای مختلف شهرستان «رباط‌کریم، پرند، حصار مهتر، منجیل‌آباد و شهرهای دیگر» استان تهران بوده‌اند.

بازه مسمومیت‌های الکلی اما در دو هفته اخیر بسیار گسترده‌تر بود و روز سه‌شنبه، شش تیر، دادستان عمومی و انقلاب بهارستان در استان تهران، از «فوت دو نفر» بر اثر مصرف مشروبات الکلی خبر داد و گفت دو نفر دیگر نیز در این خصوص «بینایی» خود را از دست داده‌اند.

در استان مازندران هم طی روزهای گذشته سه شهروند جان خود را به دلیل مصرف نوشیدنی‌های الکلی مسموم از دست دادند که دو تن از آن‌ها ساکن رامسر و یک نفر دیگر اهل آمل بودند.

در پی این اتفاق، جعفر ساداتی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس مازندران روز پنجم تیر از شناسایی و دستگیری چهار متهم «تهیه و توزیع مشروبات الکلی تقلبی در شهرستان رامسر» خبر داد و گفت در عملیات ضربتی دستگیری آن‌ها همچنین «۱۱۸ بطری نیم‌لیتری الکل تقلبی و مسموم» از متهمان کشف و «یک واحد دامپزشکی» در این ارتباط پلمب شده است.

آخرین آمارها از قربانیان الکل صنعتی در استان هرمزگان هم نشان می‌دهد تعداد شهروندان مسموم شده در شهرستان‌های حاجی‌آباد و بندرعباس به ۳۴ نفر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۲۲ نفر در شهرستان حاجی‌آباد و ۱۲ نفر در شهرستان بندرعباس با علایم مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که حال دو تن از کسانی که در بیمارستان بستری هستند، وخیم اعلام شده است.

آخرین آمار مسمومیت‌ها در استان البرز که از ۲۳ خرداد آغاز شد هم نشان می‌دهند «۱۹۱ دچار مسمومیت ناشی از شرب مشروبات الکلی دارای متانول شده‌اند».

در جریان این مسمومیت‌ها «۱۷ نفر» جان خود را از دست دادند و چهار بیمار هم همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و وضعیت وخیمی دارند.

به گفته احمد مهدوی، رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز، تعدادی دیگر از شهروندان مسموم شده هم «بینایی» خود را از دست داده‌اند.

عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به تازگی از مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت این آمار نسبت به سال قبل از آن ٣٠ درصد افزایش داشته است.

مسمومیت، از دست رفتن بینایی، از کار افتادن کلیه‌ها و مرگ هر سال جان‌ صدها شهروند ایرانی را به دلیل عدم دسترسی به نوشیدنی الکلی استاندارد تهدید می‌کند.

در ایران نه تنها فروش که مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم غیرقانونی است و دستگاه قضایی مصرف‌کننده را در بار نخست بازداشت به ۸۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار چند باره «حد» می‌تواند به «اعدام» محکوم کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی معرفی کرده و گفته بود هر فرد الکلی در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل می‌نوشد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳