اعتصاب پرستاران ایرانشهر و تجمع بازنشستگان چند شهر

بازنشستگان، پرستاران ۸۹ روزه و معلمان مدارس خارج از کشور در چند شهر تجمع کردند.

یکشنبه ۱۱ تیر چند تجمع کارگری در نقاط مختلف ایران برگزار شد. بازنشستگان تامین اجتماعی به سان هفته‌های قبل در شوش، کرمانشاه، گیلان به خیابان آمدند. در بلوچستان هم پرستاران ۸۹ روزه ایرانشهر در اعتراض به اخراج جمعی اعتصاب کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر مبنای سبد معیشت هستند. دولت اما با افزایش ۲۱ درصدی حقوق بازنشستگی موافقت کرده است که بر اساس آن دریافتی بیشتر بازنشستگان مبلغی کمتر از سبد معیشت حداقلی است.

در روز یکشنبه ۱۱ تیر بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش، کرمانشاه و رشت در اعتراض به تحمیل فقر و گرسنگی تجمع کردند. بازنشستگان در شوش به صورت نمادین کیسه پلاستیکی از داروهایشان را در دست گرفتند تا به مسئولان دولتی بگویند به جای پول، دارو دارند و اندک حقوقی که دریافت می‌کنند را هم باید برای درمان هزینه کنند.

در کرمانشاه هم ده‌ها بازنشسته مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کردند. در یک ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی صدای بازنشستگانی که شعار می‌دهند: «اعتراض اعتراض علیه فقر و فساد» و «زیر بار تورم شکسته پشت مردم» به گوش می‌رسد.

آنها دو پلاکارد بزرگ که بر روی آنها نوشته بودند «ما بازنشستگان تامین اجتماعی ضمن حمایت از اعضای شورای عالی کار خواستار تعیین دستمزد بر اساس سبد معیشت ۱۴۰۲ هستیم» و «ما بازنشستگان خواهان اجرای درمان مستقیم، ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی، درمان رایگان هستیم» را همراه داشتند.

در شهر رشت هم بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل ساختمان این سازمان شعار دادند: «جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی، مرگ بر این بردگی».

بازنشستگان تامین اجتماعی از زمستان ۱۴۰۱ بار دیگر به صورت مستمر در خیابان حاضرند و خواهان پایان‌دادن به سیاست‌های فقرزا و تحمیل گرسنگی بر مزدبگیران شاغل و بازنشستگان هستند. دولت بدون توجه به این اعتراض‌ها قصد دارد در برنامه هفتم توسعه قوانین را به زیان مزدبگیران تغییر بدهد.

تصویر نامه معاون دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای اخراج پرستاران ۸۹ روزه
افشای یک نامه منسوب به عبدالعزیز جمشیدزهی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که در آن به کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دستور داده بود با «نیروهای ۸۹ روزه» و ساعتی تسویه حساب کنند، با اعتراض گسترده پرستاران روبه‌رو شد.

کمپین فعالان بلوچ که به صورت ویژه اخبار مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، یکشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد: پرسنل ۸۹ روزه ساعتی ایرانشهر، راسک، فنوج، چابهار و نیکشهر اعتصاب کردند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود هستند.

به گفته این منبع مطلع پرستاران ۸۹ روزه قرار است در روز ۱۲ تیر هم مقابل دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تجمع کنند.

پرستاران قرارداد موقت در حالی به اخراج از کار تهدید شده‌اند که هنوز بخش زیادی از مطالبات مزدی سال ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند و می‌گویند دستمزد ۹ ماه اضافه کاری در سال ۱۴۰۰ را هم طلب دارند.

معلمان اعزام‌شده به مدارس خارج کشور هم با تجمع مقابل ساختمان آموزش و پرورش خواستار پرداخت مطالبات مزدی معوق خود شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از این معلمان نوشت: «حدود ۵ سال است که بخشی از حقوق نیروها بابت خدمت در خارج از کشور داده نشده و با وجود اینکه در دوره‌های مختلف قول پرداخت حق‌الزحمه‌‌ی فوق‌العاده اشتغال را دادند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.»

به نوشته ایلنا نیروهای امنیتی به تجمع معلمان یورش بردند و برخی از آنان را بازداشت کردند.

معلمان اعزام شده به مدارس خارج از ایران در ماه‌های گذشته هم تجمع کرده بودند. آنها می‌گویند به رغم اینکه دیوان عدالت اداری به نفع معلمان رای داده است، آموزش و پرورش حقوق معوقه‌شان را پرداخت نمی‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۳ جولای  ۲۰۲۳