واکنش تد کروز به خبرهای منتشر شده درباره رابرت مالی؛ رویکرد او «مماشات با دشمنان» بود

سناتور تد کروز روز یکشنبه با اشاره به اخبار اخیر درباره « کنار گذاشته شدن رابرت مالی» از سیاست خارجی جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد.

این عضو جمهوری‌خواه سنا، در توییتر نوشت: «می‌خواهید به من بگویید فردی که در سال ۲۰۰۸ توسط تیم اوباما به دلیل ملاقات با حماس کنار گذاشته شد، و سپس دو سال زیر نظر جو بایدن برای کمک به آیت‌الله در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای سپری کرد، مشکلات امنیتی دارد؟»

تد کروز در ادامه به انتقاد از رابرت مالی پرداخت و اظهار داشت که او هر چه درباره سیاست خارجی دولت بایدن منفی است، تجسم می‌دهد. به گفته کروز، رویکرد رابرت مالی شامل «مماشات با دشمنان»، «خنجر زدن به متحدان»، «پنهان‌کاری» و «دروغ‌گویی به کنگره» است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۹ تیر در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در مورد تغییر احتمالی در رویکرد دولت جو بایدن در قبال ایران پس از خروج رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وزارت خارجه، گفت که دگرگونی ایجاد نشده است.

او ابتدا اشاره کرد که توضیحات درباره علل تغییرات پرسنلی، و در این مورد درباره رابرت مالی، باید توسط وزارت امور خارجه آمریکا ارائه شود. اما به طور کلی «هیچ تغییری در رویکرد ثابتی که ما نسبت به ایران داریم ایجاد نشده است، خواه این رویکرد درباره مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آنها باشد، یا حمایت آنها از شبکه‌های تروریستی، یا تهدید آنها برای کشتیرانی در آب‌های آزاد، و یا حمایت آنها از روسیه در تجاوزش به اوکراین.»

این مقام رسانه‌ای شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: «ما به مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در هماهنگی با متحدان و شرکای خود ادامه خواهیم داد. ما به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهیم داد. ما می‌خواهیم ببینیم ایران تصمیمات بهتری می‌گیرد و ما به تعامل مناسب برای بیرون آوردن آمریکایی‌هایی که به ناحق بازداشت شده‌اند ادامه می‌دهیم، و این رویکرد تغییر نخواهد کرد.»

جان کربی افزود: «رویکرد رئیس جمهوری [جو بایدن] در قبال ایران ثابت بوده است و من پیش‌بینی می‌کنم که شاهد ادامه آن باشیم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره رابرت مالی به خبرنگار صدای آمریکا گفت که او در مرخصی است و آبراهام پالی در حال حاضر به جای او انجام وظیفه می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۳ جولای  ۲۰۲۳