بایدن نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران را به عضویت کمیسیون دیپلماسی عمومی درآورد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران را به عنوان عضو کمیسیون دیپلماسی عمومی آمریکا معرفی کرد. این کمیسیون مشاوره‌ای دو حزبی است و اعضای آن را رئیس‌جمهوری آمریکا معرفی و سنا تایید می‌کند.

این خبر درحالی در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده است که دولت بایدن به دلیل استفاده از رابرت مالی، به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تحت فشار قرار داشت و در نهایت او را به مرخصی بدون حقوق فرستاد تا درباره‌اش تحقیقات انجام شود. خبر مرخصی اجباری مالی به دلیل تحقیق از او درباره احتمال سوء‌استفاده از اسناد محرمانه پنج روز پیش تایید شد. این مرخصی از آغاز سال جاری میلادی شروع شده بود.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی درباره گزارش‌های اخیر در مورد تعلیق مالی برای انجام تحقیقات از سیاست‌ دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و روز یکشنبه در توییتر نوشت: «فردی که در سال ۲۰۰۸ به دلیل ملاقات با حماس از تیم اوباما کنار گذاشته شد و دو سال در دولت بایدن به آیت‌الله‌ها کمک می‌کرد، مشکل امنیتی دارد؟»

او رابرت مالی را که به تعامل و معامله با جمهوری اسلامی علاقمند است به «مماشات با دشمنان و خنجر زدن به متحدان» متهم کرد.

اقدام دولت بایدن در به مرخصی اجباری فرستادن مالی با حفظ سمت، از نگاه برخی تحلیلگران گامی جدی در مسیر تغییر سیاست دولت بایدن در مقابل جمهوری اسلامی به‌شمار نمی‌رود.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه در پاسخ به پرسش‌ها در زمینه احتمال تغییر رویکرد دولت بایدن گفته بود که تحولی ایجاد نشده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که در زمان مرخصی مالی، آبرام پیلی، معاون‌اش، کارهای او را انجام می‌دهد.

الیوت آبرامز در سه دولت جمهوری‌خواه آمریکا خدمت کرده است و در دولت دونالد ترامپ، نماینده ویژه امور ایران و ونزوئلا بود.

او به ایندیپندنت فارسی گفته بود که به ایجاد شبکه‌ای از تحریم‌ها و حفظ فشار علیه جمهوری اسلامی اعتقاد دارد چون باور دارد که جمهوری اسلامی تحت تاثیر فشار تغییر رفتار می‌دهد. او در این مصاحبه که ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹ انجام شده بود، گفت که «آمریکا خواستار روابط دیپلماتیک و اقتصادی با یک حکومت عادی در ایران است و تا زمانی که ایران یک کشور عادی نباشد، این روابط ممکن نیست».

نام الیوت آبرامز که نامی آشنا و پرسابقه در سیاست خارجی ایالات‌متحده است با پرونده ایران کنترا نیز گره خورده است. در آن زمان آبرامز دستیار وزارت خارجه دولت ریگان بود.

کمیسیون مشاوره‌ای دیپلماسی عمومی آمریکا در سال ۱۹۴۸ به عنوان زیرمجموعه وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن بنیانگذاری شد. کنگره این کمیسیون را مسئول فعالیت در زمینه دیپلماسی عمومی کرد. اعضای این کمیسیون دو حزبی را رئیس‌جمهوری آمریکا معرفی و سنا تایید می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۴ جولای ۲۰۲۳