اعدام ۳۵۴ نفر در فاصله شش ماه در ایران

گزارش شش‌ماهه: ۳۵۴ نفر در نیمه نخست سال جاری میلادی اعدام شدند؛ افزایش ۱۲۶ درصدی اعدام‌های مواد مخدر

در شش‌ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۳۵۴ نفر در ایران اعدام شدند. ۷۱ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان بودند. اتهام ۲۰۶ تن از اعدام‌شدگان مربوط به مواد مخدر گزارش شده است. این تعداد اعدامِ مرتبط با جرائم مواد مخدر، رشد ۱۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال‌ قبل نشان می‌دهد.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به سرعت‌گرفتن ماشین اعدام جمهوری اسلامی، بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهد تا سکوت خود را بشکنند و با محکوم‌کردن کشتار شهروندان به دست حکومت، برای نجات جان محکومان به اعدام در ایران تلاش کنند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «هدف اعدام‌ها ارعاب جامعه برای پیشگیری از اعتراضات است. بیشتر اعدام‌ها را قربانیان کم‌هزینه ماشین اعدام، یعنی متهمان مواد مخدر که جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه‌اند، تشکیل می‌دهند. ما به‌ویژه از دفتر جرائم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) و کشورهایی که هزینه پروژه‌های مشترک این دفتر با رژیماسلامی را تامین می‌کنند، می‌خواهیم تا سکوت معنادار خود را در قبال اعدام بیش از ۲۰۶ متهم جرائم مواد مخدر بشکنند و ادامه هرگونه همکاری با جمهوری‌اسلامی را به توقف اعدام‌های مواد مخدر مشروط کنند.»

اعدام‌های شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ در یک نگاه:

  • ۳۵۴ شهروند در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ اعدام شدند
  • ۲۰۶ تن با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند
  • اتهام ۱۲۲ تن قتل عمد بود
  • ۴ تن با اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند
  • ۵ نفر که در ارتباط با اعتراضات سراسری دستگیر شده‌ بودند، اعدام شدند
  • دو تن به اتهام سب‌النبی ( توهین به مقدسات) اعدام شدند
  • یک شهروند دو تابعیتی سوئدی-ایرانی که در ترکیه ربوده شده‌بود اعدام شد
  • یک تن به اتهام جاسوسی اعدام شد
  • از مجموع ۳۵۴ شهروند اعدام‌شده، تنها ۴۳ مورد (۱۲ درصد) را رسانه‌های رسمی اعلام کردند.
  • ۶ تن از اعدام‌شدگان زن بودند
  • ۷۱ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان بودند
  • ۲ نفر در ملاعام اعدام شدند

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۳۵۴ در ایران اعدام شدند. این میزان اعدام، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، ۲۶۱ نفر و در سال ۲۰۲۱، ۱۲۱ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی ۳۶٪ بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، اعدام کرده است.

از مجموع کل ۳۵۴ اعدام‌ ثبت‌شده در سال جاری، تنها ۴۳ اعدام در رسانه‌های داخل ایران یا از طریق منابع رسمی اعلام شده و مابقی توسط سازمان حقوق‌بشر ایران، از طریق دست‌کم دو منبع مستقل، تایید شدند

در میان اعدام شدگان شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۲۲ تن با اتهام «قتل عمد»، ۲۰۶ نفر «جرایم مربوط به مواد مخدر» و ۴ تن با اتهام «تجاوز به عنف» به دار آویخته شدند. همچنین ۱۰ تن از زندانیان با اتهام سیاسی و امنیتی و یا توهین به مقدسات و یک تن با اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بودند.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. امسال در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶٪ افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است. این آمار در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۴۰ نفر بود.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ اعدام‌های بی‌رویه شهروندان بلوچ همچون دو سال گذشته ادامه یافت و دست‌کم ۷۱ زندانی بلوچ (۲۰ درصد کل اعدام‌ها) با اتهاماتی همچون «مواد مخدر»، «محاربه» و «قتل عمد» در زندان‌های ایران اعدام شدند.

شهروندان بلوچ در حالی ۲۰ درصد کل اعدام‌ها را تشکیل می‌دهند که این اقلیت اتنیکی تنها بین ۲ تا ۶ درصد جمعیت کل ایران را شامل می‌شوند.

شایان ذکر است که سازمان حقوق بشر ایران گزارش‌های اعدامی را که در مطبوعات رسمی اعلام نشده باشند، تنها در صورتی جزو آمار ثبت می‌کند که بتواند به طور مستقل، از طریق دو منبع معتبر و غیر مرتبط با یکدیگر، صحت آن‌ها را تأیید کند. به همین دلیل، تعداد واقعی اعدام‌ها می‌تواند از آمار اعلام‌شده بالا بیشتر باشد.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۴ جولای ۲۰۲۳