وال استریت ژورنال: صادرات نفتی ایران به بالاترین سطح پنج سال اخیر رسیده است

درحالی که دولت جو بایدن ادعای حفظ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را دارد، گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که صادرات نفتی ایران در ماه‌های اخیر در بالاترین سطح پنج سال گذشته بوده است.

این گزارش می‌گوید که ایران در ماه‌های اخیر بیش از قبل به چین و دیگر کشورها نفت صادر کرده است و با تخفیف‌های قابل توجهی نفت را روانه بازار انرژی کرده است.

این درحالی است که عربستان سعودی و شماری از تولید‌کنندگان بزرگ نفت در حال کاهش تولیده به‌منظور جلوگیری از کاهش قیمت‌اند.

بهای نفت باتوجه به پیش‌بینی کندی رشد اقتصادی و روانه شدن نفت ارزان روسیه به بازار نسبت به سال گذشته یک‌پنجم ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، درحالی که تهران و واشینگتن به‌طور محرمانه مذاکرات را برای آزادی زندانیان و محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای از سرگرفته‌اند، جمهوری اسلامی ایران سرگرم دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

آمار کپلر و پترو لجستیک نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه‌های ژوئن و می به‌طور متوسط حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است؛ دو برابر سطح متوسط سال گذشته و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ که تحریم‌های نفتی علیه ایران برقرار شد.

هرچند مقاصد دقیق نفت ایران باتوجه به روش‌های دور زدن تحریم‌ها به طور کامل قابل شناسایی نیست، مجموع گزارش‌ها حاکی از آن است که چین همچنان بزرگترین مشتری نفت ایران است.

به گزارش کپلر، پکن در ماه می روزانه ۳۵۹ هزار بشکه نفت به‌طور مستقیم از ایران وارد کرده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۲۶۶ هزار بشکه در روز بوده است. ناظران بازار اما می‌گویند که صادرات واقعی نفت ایران به چین به مراتب بیشتر است.

چین می‌گوید که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند اما به ندرت آمار واردات نفت از ایران را عمومی می‌کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، سوریه و ونزوئلا از دیگر مشتریان نفتی ایران‌اند.

در این گزارش به نقل از مقامات ایرانی آمده است که ایران حدود بشکه‌ای ۳۰ دلار در مقایسه با دیگر رقبای خلیج فارس شامل عربستان سعودی تخفیف می‌دهد تا بتواند با نفت ارزان روسیه رقابت کند.

ایران عضو کارتل نفتی اوپک است اما سهمیه‌اش به دلیل تحریم‌های آمریکا تعلیق شده است.

بهای نفت از ماه اکتبر که اوپک و اوپک‌پلاس با کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت موافقت کردند، ۲۰ درصد کاهش یافته است. در ماه آوریل نیز برخی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت شامل عربستان سعودی و روسیه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید نفت کاستند.

ماه گذشته نیز عربستان سعودی اعلام کرد یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت می‌کاهد و هفته گذشته این تصمیم را تا ماه آگوست تمدید کرد.

در همین حال ایران در ماه می تولید نفت را به بیش از سه میلیون بشکه در روز افزایش داد.

ایران و عربستان سعودی اخیرا با میانجی‌گری چین روابط دیپلماتیک را از سر گرفته‌اند.

در این بین به‌نظر می‌رسد کاهش تولید نفت عربستان با افزایش ورود نفت ارزان ایران به بازار برای چین جبران شده است.

درآمد نفتی ایران در سال خورشیدی گذشته که مارس ۲۰۲۳ به پایان رسید، ۲۸ میلیارد دلار برآورد شده است که چهار برابر درآمد نفتی سال ۲۰۲۱ است.

وال استریت ژورنال می‌گوید افزایش درآمد نفتی به تهران در مذاکرات دیپلماتیک به واشینگتن اهرم‌های بیشتری می‌دهد و این درحالی است که دولت بایدن به دنبال کاهش تنش‌ها است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۷ جولای ۲۰۲۳