سه کشور اروپایی در آستانه پایان تحریم موشکی ایران در مهرماه، به جمهوری اسلامی هشدار دادند

در حالیکه تحریم موشکی جمهوری اسلامی در اکتبر امسال منقضی می‌شود، سه کشور اروپایی بعد از تازه‌ترین نشست برجامی در شورای امنیت سازمان ملل، در یک بیانیه مشترک، نسبت به انقضای تحریم موشکی جمهوری اسلامی در مهرماه هشدار دادند و از ایران خواستند فورا در فعالیت‌های خود تنش زدایی کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه مشترک از جمهوری اسلامی خواستند که هر چه سریع‌تر اقداماتی جهت بازکردن فضا برای تعامل سازنده با جامعه بین الملل انجام دهد و برداشت گام تازه در راستای احیای دیپلماسی در زمینه هسته‌ای را حیاتی دانستند.

در بخشی از قطعنامه ۲۲۴۱ شورای امنیت که بعد از توافق برجام تصویب شد، گفته شده بود که تحریم موشکی جمهوری اسلامی نیز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ برداشته می‌شود. در صورت رفع تحریم‌ها، جمهوری اسلامی امکان خرید و فروش قطعات موشکی را خواهد داشت.

کشورهای اروپایی می‌گویند در برجام توافق شده بود که در قبال کاهش غنی‌سازی جمهوری اسلامی به سطح ۳.۶۷ درصد، جامعه جهانی نیز تحریم‌ها را بردارد.
بعد از اینکه ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی نیز سطح غنی سازی را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داد.

در بخشی از بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آمده که جمهوری اسلامی بدون توجیه معتبر، همچنان در حوزه هسته‌ای تنش آفرینی می‌کند.

این بیانیه به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی استناد می کند و می‌گوید جمهوری اسلامی به تعهدات خود به اندازه کافی پایبند نیست.

طبق بیانیه مشترک سه قدرت اروپایی، ایران هیچ توجیه غیرنظامی موجهی برای تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد و به واسطه این فعالیت‌ها «بیش از همیشه به قابلیت‌های مربوط به جنگ‌افزارها[ی هسته‌ای] نزدیک می‌شود.» تهران همچنین گام‌های کافی به عنوان بخشی از توافق مارس سال جاری با آژانس را برنداشته و باید بدون تاخیر در این زمینه اقدام کند.

روز پنجشنبه شورای امنیت جلسه‌ دوره‌ای برجام را برگزار کرد. در این جلسه، ابتدا معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که دیپلماسی بهترین گزینه برای حل موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

رابرت وود نماینده آمریکا در این جلسه از اقدامات ناکافی در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

پیشتر هم نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار گزارش شش‌ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ٢٢٣١ گفت «متاسفانه… ناکامل بود زیرا به طور کامل به نقض‌های پهپادی اخیر رسیدگی نمی‌کند.»
لیندا توماس-گرینفلید در بیانیه خود گفت آنتونیو گوترش به‌رغم اینکه ملزم به بررسی شواهد انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برخلاف قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل است، پیشنهادهای اوکراین و دیگر کشورها برای بازبینی «شواهد غیرقابل‌انکار» را نپذیرفته و «این لغزشی غیرقابل‌توضیح است».

در این جلسه نمایندگان روسیه و چین در دفاع از جمهوری اسلامی سخن گفتند. نماینده روسیه گفت برخی کشورها به عمد، تصویری تحریف شده از روابط ایران و آژانس ارائه می‌دهند. نماینده چین هم گفت: طرفدار این هستیم که شورای امنیت نقش سازنده‌ای در موضوع برنامه هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای ایفا کند.

در این جلسه نماینده اوکراین هم حضور داشت. همین موضوع مورد اعتراض سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل شد. او گفت معنی ندارد که سفیر اوکراین در جلسه برجام حضور دارد.

کشورهای غربی می‌گویند در جنگ روسیه با اوکراین، ایران از مسکو حمایت تسلیحاتی کرده است.

امیرسعید ایروانی در جلسه پنجشنبه بار دیگر مدعی شد که جمهوری اسلامی همچنان برای از سرگیری مذاکرات آماده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۷ جولای ۲۰۲۳