شهرداری تهران: «خانه اندیشمندان» سردمدار ایجاد تنش بوده و بهره‌برداری از آن باید تغییر کند

در پی چند روز جنجال بر سر تخلیه «خانه اندیشمندان علوم انسانی»، یک مقام شهرداری تهران با متهم کردن این مرکز به پیش بردن «نگاه خاص و جریان محدود فکری» و «سردمداری ایجاد تنش و التهاب فکری در کشور» اعلام کرد: «قطعا نحوه بهره‌برداری از خانه اندیشمندان باید تغییر کند.»

امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی شهرداری تهران روز پنج‌شنبه ۱۵ تیر به خبرگزاری ایسنا گفت: «از مدتی قبل با نامه دستگاه‌های نظارتی، برای شهرداری مسجل شد که باید نحوه واگذاری و بهره‌برداری از برخی مجموعه‌های تحت نظر این نهاد که در سنوات گذشته واگذار شده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد و خانه اندیشمندان علوم انسانی از جمله این مجموعه‌ها است.»

او مشخص نکرد که منظورش از «دستگاه‌های نظارتی» کدام نهاد است، اما به نظر می‌رسد به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

مجموعه «خانه اندیشمندان علوم انسانی» واقع در خیابان ورشو تهران یک مجموعه فرهنگی با بیش از ۳۰ اتاق و سالن همایش است که اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد.

هدف از فعالیت این مرکز، «همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی» عنوان شده بود و تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه علوم انسانی برگزار کرده است.

این ساختمان به شهرداری تعلق دارد و بر اساس قراردادی میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری در اختیار موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی قرار گرفته است.

آن طور که رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌اند،‌ شهرداری تهران برای فسخ این قرارداد باید مراحل قانونی را طی کند، اما مقام‌های شهرداری از روز سه‌شنبه بدون طی مراحل قانونی تلاش کرده‌اند این ساختمان را بازپس بگیرند.

شبکه شرق وابسته به روزنامه شرق گزارش داده که ماموران شهرداری از شامگاه سه‌شنبه در ساختمان این مرکز حضور دارند و از مسئولان خانه اندیشمندان می‌خواهند ساختمان را تخلیه کنند.

شبکه شرق روز چهارشنبه نوشت که با وجود شکایت خانه اندیشمندان از شهرداری و دستور نهادهای قضایی، نیروهای شهرداری حاضر به ترک ساختمان نشدند و اعضای موسسه برای نوشتن صورت‌جلسه همراه پلیس، عازم کلانتری شدند.

معاون شهرداری تهران در ادامه اظهاراتش مدعی شده که این مرکز «در اختیار یک طیف خاص از فعالان» حوزه علوم انسانی قرار گرفته و «طبق گزارش‌ها از این مجموعه به نحو احسن استفاده نمی‌شود و نگهداشت آن هم به درستی اتفاق نیفتاده است.»

توکلی‌زاده افزود: «خانه اندیشمندان از گران‌ترین املاک اجتماعی شهرداری است.»

او با اشاره به صدور رای قضایی، مبنی بر مهلت ۲۰ روزه تخلیه خانه اندیشمندان، درباره سرنوشت این مرکز گفت: «نامه‌ای هم در این خصوص به مرکز حقوقی شهرداری ارسال شده و از مرکز حقوقی خواستیم که بررسی کند که آیا نحوه واگذاری از نظر آنها قانونی بوده یا خیر و با اتمام این بررسی‌ها رسانه‌ها را در جریان خواهیم گذاشت.»

بر اساس اظهارات مقام‌های شهرداری تهران، به نظر می‌رسد که این نهاد قصد دارد خانه اندیشمندان را به نیروهای وابسته به حکومت واگذار کند.

موضوع تخلیه خانه اندیشمندان بازتاب گسترده‌ای به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

نعمت‌الله فاضلی، پژوهشگر و نویسنده به شبکه شرق گفت که اگر خانه اندیشمندان «تضعیف شود، موجب خواهد شد که استادان، دانشجویان یا شهروندان احساس کنند این فضا تنگ‌تر شده یا هویتش تغییر کرده و می‌تواند برای شهروندان تهرانی، مردم ایران و حتی برای شهرداری به مثابه حکمرانی محلی و پایداری کلی جامعه ایران ضربه‌ای کاری باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۷ جولای ۲۰۲۳