موسی اسماعیلی، زندانی سیاسی کرد در اثر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه کشته شد

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده است یک شهروند اهل روستای «پسوه» پیرانشهر به نام موسی اسماعیلی که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده بود در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه کشته شد.

بر پایه ی این گزارش روز شنبه ۱۷ تیر، پدر وی به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه احضار شده و ماموران امنیتی به وی اعلام کرده‌اند که فرزندش در بازداشتگاه «در اثر شکنجه» جان خود را از دست داده است.

ماموران امنیتی از تحویل جسد موسی اسماعیلی به خانواده‌اش خودداری کرده و آنها را تهدید کرده‌اند که حق برگزاری مراسم ختم وی را ندارند.

موسی اسماعیلی از زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. خانواده این شهروند بارها به دادگاه و نهادهای امنیتی در شهرهای پیرانشهر و ارومیه مراجعه کردند اما هیچ پاسخی روشنی در خصوص وضعیت وی به خانواده داده نشده بود.

ماموران امنیتی اتهام او را «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد» اعلام کرده‌اند.

هه نگاو نیز گزارش داده است بر اساس اظهارات منبعی نزدیک به خانواده اسماعیلی، «ماموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی دائر بر طی کردن هر گونه پروسه قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است. لیکن خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بوده بر این باور هستند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی نسبت به فرزندشان صورت نپذیرفته است.

“موسی” در هیچ دادگاهی حاضر نشده که با این سرعت رسیدگی انجام و مراحل تجدید نظر انجام و حکم به تایید دیوان عالی کشور رسیده و اجرا شده باشد، حتی اتهام احتمالی “موسی” نامشخص است». خانواده قویاً اعلام میدارند که فرزندشان زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است. همچنین این مسئله قابل توجه است که جسد متعاقب گذشت زمان قابل توجهی از مرگ در سردخانه نگهداری شده که در نهایت روز شنبه خانواده را مطلع کرده‌اند.

موسی اسماعیلی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده نداشته و پیگیری‌های مکرر خانواده‌اش در نهادهای متعدد امنیتی و قضایی با سکوت مقامات مواجه شده است.

طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۰ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند که ۱۳ نفر از آنها معادل ۶۵٪ کل موارد زندانیان کُرد بوده‌اند.

برگفته ای از سایت اخبار روز،۹ جولای ۲۰۲۳