سهم ۰/۱ درصدی ایران در جذب سرمایه‌گذاری جهانی

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود می‌گوید سهم ایران از جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال گذشته تنها یک‌دهم درصد (یک هزارم) بوده است.

بر اساس این گزارش که روز شنبه، ۱۷ تیرماه، در سایت آنکتاد منتشر شد، ایران در سال ۲۰۲۲ تنها موفق به جذب ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی شده است.

ایران در سال ۲۰۱۷ و بعد از لغو تحریم‌ها بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه‌ مستقیم خارجی جذب کرده بود، اما در سال ۲۰۱۸ این رقم نصف شد و بعد از آن میزان جذب سالانه سرمایه‌های مستقیم خارجی ایران در محدوده ۱.۵ میلیارد دلار در نوسان بوده است.

در میان کشورهای همسایه ایران، امارات بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته است.

در مجموع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۷ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده‌اند که سهم امارات از این رقم ۶۰ درصد است. پارسال ترکیه نیز ۱۳ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته است.

ترکیه، عربستان و امارات همچنین در میان کشورهای منطقه بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم را در دیگر کشورها داشته‌اند؛ به طوری که پارسال این کشورها به ترتیب ۴.۷ میلیارد دلار، نزدیک ۲۵ میلیارد دلار و نزدیک ۱۹ میلیارد دلار در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌اند.

همچنین در حالی که روسیه در سال ۲۰۲۱ موفق به جذب ۳۸.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شده بود، پارسال در پی تحریم‌های غرب به خاطر تهاجم این کشور به اوکراین، این رقم به منفی ۱۸.۷ میلیارد دلار سقوط کرده که نشان می‌دهد حجم عظیمی از سرمایه‌های شرکت‌های بین‌المللی از این کشور خارج شده و این شرکت‌ها دارایی‌های خود در روسیه را واگذار کرده‌اند.

پارسال آمریکا با ۲۸۵ میلیارد دلار بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان را داشته و بعد از آن کشورهای چین، سنگاپور و منطقه هنگ‌کنگ قرار دارند.

خود آمریکا نیز با ۳۷۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی، صدرنشین جهان بوده و بعد از آن چین با ۲۶۹ میلیارد دلار، در مقام دوم قرار گرفته است.

آمارهای آنکتاد نشان می‌دهد در مجموع طی سال گذشته ۱.۳ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در جهان انجام شده که ۱۲ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است. علت افت این رقم، کاهش سرمایه‌گذاری‌های کشورهای پیشرفته در خارج بوده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۹ جولای ۲۰۲۳