نهادهای اطلاعاتی اروپایی: ایران با دور زدن غرب و گمراه کردن جهان در مسیر آزمایش هسته‌ای قرار دارد

مجموعه گزارش‌های جدید اطلاعاتی اروپا حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال دور زدن تحریم‌های اروپا و آمریکا برای دستیابی به تکنولوژی تسلیحات هسته‌ای، با چشم‌انداز آزمایش بمب اتم است. این گزارش‌ها می‌گویند که تهران به تلاش غیرقانونی برای ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و در این مسیر جهان را هم گمراه می‌کند.

موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه MEMRI که این گزارش‌ها را ترجمه و روی وب‌سایت خود قرار داده است، می‌گوید سوئد، هلند و آلمان در شش ماهه نخست سال جاری میلادی اطلاعات حساسی درباره فعالیت‌های اشاعه هسته‌ای غیرقانونی رژیم ایران منتشر کرده‌اند.

این گزارش‌ها اغلب فعالیت‌های غیرقانونی ایران در سال ۲۰۲۲ را شامل می‌شود.

به گزارش فاکس‌نیوز، یکی از مهمترین بخش‌های این اطلاعات، گزارشی از سرویس امنیت اطلاعات هلند است که می‌گوید، غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی ایران را به نخستین آزمایش هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است.

این گزارش می‌گوید که ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد را افزایش داده است و می‌تواند از آن برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی با استفاده از سانتریفیوژهای مدرن استفاده کند.

این گزارش به موارد نقض تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام اشاره می‌کند که به‌طور قابل ملاحظه‌ای ظرفیت غنی‌سازی ایران را افزایش داده است.

مدیر پروژه رسانه‌ای ایران در موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه می‌گوید که واقعیت این است که ایران هیچگاه از تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای دست نکشیده و از هر فرصتی برای پیشرفت توانمندی‌های فنی و گمراه کردن جامعه بین‌المللی استفاده کرده است.

داده‌های اروپا حاکی از آن است که ایران پس از برجام نیز به تلاش‌های غیرقانونی برای دستیابی به تکنولوژی اتمی، بیولوژیکی و شیمیایی و تسلیحات کشتار جمعی ادامه داده است.

در گزارش سرویس امنیتی سوئد هم آمده است که ایران در جاسوسی‌های صنعتی با هدف دستیابی به صنعت و محصولات مدرن سوئدی به‌منظور استفاده در برنامه هسته‌ای‌اش دست دارد.

آدام سامارا، سخنگوی سرویس امنیتی سوئد در ایمیلی به فاکس‌نیوز گفت: «سرویس امنیتی سوئد می‌تواند تایید کند که ایران در حال انجام فعالیت‌هایی به ضرر منافع سوئد و سوئدی‌ها است.»

او موارد این فعالیت‌ها را شامل جاسوسی صنعتی و جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات از موسسه‌های آموزش عالی سوئد عنوان کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به فاکس‌نیوز گفت که ایالات‌متحده این گزارش‌ها را دیده است و به همکاری با متحدان و شرکا ادامه می‌دهد. اما یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که با توجه به خط ‌مشی این نهاد قادر به اظهارنظر در این زمینه نیست.

با این حال کارشناسان این داده‌ها را مهم ارزیابی کرده‌اند و می‌گویند باید اطلاع‌رسانی عمومی بیشتری درباره گزارش‌هایی از این دست انجام شود.

اداره فدرال نگهداری از قانون اساسی آلمان هم در گزارش ژوئن ۲۰۲۳ هشدارهایی ارایه داده است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ موارد متعددی از تلاش‌های تهران مغایر با چارچوب منع اشاعه هسته‌ای به ثبت رسیده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که دولت بایدن همچنان در تلاش برای نوعی توافق و تعامل با جمهوری اسلامی ایران است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۰ جولای ۲۰۲۳