حمله روسیه به کی‌یف و ادوسا با ۲۸ پهپاد شاهد رژیم ایران در آستانه نشست رهبران ناتو

ارتش اوکراین می‌گوید در ساعات اولیه روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه، روسیه حمله هوایی جدیدی را با پهپادهای ایرانی به کی‌یف و اودسا انجام داده‌ است. این حمله درست چند ساعت پیش از آغاز نشست سران ناتو در لیتوانی که قرار است برای مقابله با تهدیدات امنیتی مسکو برگزار شود، صورت می‌گیرد.

سرگئی پوپکو، رئيس ادره نظامی شهر کی‌یف در کانال تلگرامی خود با اعلام این مطلب همچنین تاکید کرد که این دومین بار است که در ماه جاری دشمن حملات هوایی را به پایتخت ترتیب می‌دهد. بر اساس گفته مقام‌های اوکراینی، ۲۶ پهپاد شاهد ساخت ایران که از سوی روسیه پرتاب شده، توسط سامانه دفاعی اوکراین سرنگون شده است.

او همچنین در ادامه افزود: «بر اساس اطلاعات اولیه، سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین تمامی پهپادهای شاهد ساخت ایران را که روسیه پرتاب کرده بود، قبل از رسیدن به اهداف خود سرنگون کردند. هنوز اطلاعات و جزئیاتی در خصوص خسارات و تلفات احتمالی در دست نیست.»

به گفته نیروی هوایی اوکراین، هشدارهای حمله هوایی به مدت یک ساعت بر فراز کی‌یف و مدتی طولانی‌تر در سایر مناطق شرق اوکراین به صدا در آمده است.

روسیه در این روز با ۲۸ پهپاد انتحاری ساخت ایران، علاوه بر کی‌یف، پایتخت، شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین را نیز هدف گرفت.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۲۶ فروند از پهپادهای انتحاری شاهد را سرنگون کرده است. ۲۲ فروند از این تعداد پهپاد بر فراز اودسا منهدم شدند. دو پهپاد دیگر به ساختمانی اداری در این شهر اصابت کردند.

جایزه‌ ۳ میلیون دلاری برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی؛«شلیک موشک‌های یک میلیون دلاری منطقی نیست»
روسیه در حال توسعه پهپادی انتحاری شبیه «سوئیچ بلید» آمریکاست
خبرگزاری رویترز گزارش داده که صداهای انفجاری در کی‌یف شنیده شده که شبیه صدای سیستم‌های پدافند هوایی بوده که در حال رهگیری اهدافی در طول حملات هوایی بوده‌اند.

نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، بسیار در سایه حملات روسیه به اوکراین قرار دارد و این مسئله به اولویت اصلی رهبران این پیمان نظامی تبدیل شده است.

کشورهای عضو قرار است در این نشست تازه‌ترین ایده‌ها و برنامه‌ها برای مقابله با تهدیدات روسیه و همچنین کمک به اوکراین برای دفاع در مقابل روسیه را بررسی کنند و به بحث بگذارند.

اوکراین خواستار عضویت در پیمان ناتو است و این موضوع هم احتمالا در دستور کار رهبران در این نشست قرار می‌گیرد. هرچند کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد که این اتفاق دست‌کم در این نشست رخ دهد.

در مقابل روسیه، ناتو و آمریکا را به دلیل حمایت آنها از اوکراین مورد انتقاد قرار داده و هشدار داده عضویت بالقوه کی‌یف در ناتو با واکنش قاطع مسکو رو به رو خواهد شد.

تهاجم روسیه به همسایه خود که اکنون بیش از ۵۰۰ روز از شروع آن می‌گذرد هزاران کشته و میلیون‌ها آوارده بر جای گذاشته و شماری از شهرهای شرق و جنوب اوکراین را به تلی از آوار بدل است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۱۱ جولای ۲۰۲۳