گزارش نهاد اطلاعاتی اروپا بابت آزمایش هسته ای رژیم برای ساخت بمب اتم؛ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا: ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست

بنا بر ارزیابی اطلاعاتی جدید ایالات متحده، رژیم اسلامی ایران در حال حاضر در پی به‌دست آوردن سلاح هسته‌ای نیست ولی به فعالیت‌هایی که می‌تواند به این کشور در تولید این گونه تسلیحات کمک کند، شتاب بخشیده است.

بر اساس ارزیابی تازه دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که دوشنبه منتشر شد، جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۰ در جهت افزایش ظرفیت خود برای تولید بمب هسته‌ای حرکت کرده ولی دست به این اقدام نزده است.

ارزیابی تازه اطلاعاتی آمریکا با ارزیابی‌های پیشین این کشور هم‌خوانی دارد ولی بسیاری در کنگره نسبت به این موضوع بدبین هستند.

دولت جو بایدن همواره از تلاش برای احیای برجام که دولت پیشین آمریکا از آن خارج شد، دفاع کرده اما مرخصی اجباری راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران این کار را پیچیده‌تر کرده است.

بر اساس گزیده دو صفحه‌ای منتشر شده از این گزارش،‌ «ایران در حال حاضر در راستای فعالیت‌های کلیدی تولید سلاح که برای ساخت یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش مورد نیاز است، اقدام نکرده است.»

کشورهای مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن مارینو از بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرده‌اند
اما این گزارش تاکید کرده است که ایران در حال «تحقیق و توسعه فعالیت‌هایی است که آن را به تولید مواد انفجاری مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای، در صورتی که چنین تصمیمی گرفته شود، نزدیک می‌کند.»

به نوشته این گزارش، رژیم ایران در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم برجام را نقض کرده است.

این گزارش نوشت:‌«ایران در حال افزایش حجم و میزان غلظت اورانیوم غنی‌سازی شده خود است.» این گزارش همچنین برنامه موشکی ایران را تهدیدی عمده برای کشورهای خاورمیانه دانسته است.

به نوشته این گزارش، دقت هدف‌گیری و قابلیت تخریب موشک های بالستیک ایران افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت بی سی فارسی،۱۱ جولای ۲۰۲۳