مایکل مک کال درباره رابرت مالی؛ «پاسخ وزارت خارجه اصلا قابل قبول نیست»

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه، پاسخ وزارت امور خارجه ایالات‌متحده به نامه او درباره تحقیقات درمورد رابرت مالی را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.

در پاسخی که دفتر مک‌کال آن را علنی کرده است، ناز دوراکوغلو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور حقوقی گفته است که «این آژانس روند جامع و کاملی برای برآورد شایستگی یک فرد به منظور دسترسی به اطلاعات محرمانه دارد».

در این پاسخ آمده است:‌ «باتوجه به سیاست‌های وزارت خارجه و شاخه اجرایی، این وزارتخانه در موقعیتی نیست که اطلاعات یا اسناد بیشتری در مورد مجوزهای امنیتی این شخص را در اختیار شما قرار دهد.»

وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان موعد مقرر روز سه‌شنبه به نامه هفته پیش مایکل مک‌کال که در آن خواستار توضیح درباره رابرت مالی شده بود، پاسخ می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از حامیان سرسخت معامله با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود، به دلیل نحوه استفاده از اسناد محرمانه از آغاز سال جاری میلادی (۲۱ آوریل به روایت تهران تایمز) در مرخصی اجباری بدون حقوق به‌سر می‌برد تا درباره او تحقیق شود. همچنین مجوزهای امنیتی او نیز تعلیق شده است و سی‌بی‌اس به نقل از سه منبع گزارش داده است که اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره رابرت مالی است.

مک‌کال به العربیه گفت: «کنگره باید بداند درباره نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مجوزهای امنیتی‌اش که اکنون گزارش‌ها می‌گوید تحت بررسی اف‌بی‌آی نیز قرار دارد، دقیقا چه اتفاقی افتاده است.»

مک‌کال بدون اشاره به جزئیات پاسخ وزارت خارجه آمریکا، گفت: «او (رابرت مالی) شخصی است که ماموریت مذاکره با جمهوری اسلامی را بر عهده داشته و هیچ چیز از این مهم‌تر نیست.»

مک‌کال گفت که موضوع را با وزارت خارجه پیگیری می‌کند تا در هفته آینده جلسه محرمانه‌ای در این زمینه برگزار شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۲ جولای ۲۰۲۳