مایکل مک‌کال: اگر رابرت مالی اسرار را به دشمن منتقل کرده باشد مرتکب خیانت شده است

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگویی با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به پرسشی درباره رابرت مالی گفت: «من نمی‌توانم به شما بگویم که این چقدر مهم است، زیرا اگر او به نحوی اطلاعات و اسرار را به دشمن ما منتقل کرده باشد از نظر من مرتکب خیانت شده است.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ ژوئيه، در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، خواستار برگزاری یک جلسه محرمانه درباره وضعیت تحقیقات مربوط به تعلیق صلاحیت امنیتی رابرت مالی تا روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه شد.

آقای مک‌کال این نامه را پس از آنچه «ناکامی» وزارت امور خارجه آمریکا در ارائه «اطلاعاتی اساسی» به نامه ماه گذشته‌اش خواند، نوشته است.

او خواستار آن شده است تا روز دوشنبه ١٧ ژوئيه، اقدامات لازم برای برگزاری یک «جلسه توجیهی محرمانه»، حداکثر تا روز چهارشنبه ۲۶ ژوئيه، انجام شود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به آقای بلینکن هشدار داده است که در صورت انجام نشدن این اقدامات، «آماده درخواست شهادت در این باره در یک جلسه محرمانه و وادار کردن حضور شاهدان درخواست‌ شده، در صورت خودداری آنها از حضور داوطلبانه در جلسه» خواهد شد.

جیک سالیوان هم روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی بی اس درباره رابرت مالی گفت: رابرت مالی به دولت‌های [چند رئیس جمهوری] صادقانه و خوب خدمت کرده است. او یک کارمند دولت است. یک دیپلمات است. برای مدتی طولانی درگیری دیپلماسی سطح بالا و مخاطرات بالا بوده است. و کسی است که بسیاری از ما، از جمله خود من، احترام زیادی برایش قائل هستیم. نمی‌توانم درباره وضعیت کنونی صحبت کنم. باید در این زمینه شما را به وزارت امور خارجه ارجاع دهم.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۷ جولای ۲۰۲۳