نخست‌وزیر قطر و جیک سالیوان درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور روز دوشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن درباره طیفی از موضوعات شامل ایران، تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

براساس این بیانیه، دو طرف درباره همکاری‌های دوجانبه و مشارکت استراتژیک بین دو کشور و طیفی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی براساس منافع مشترک، به‌ویژه توافق هسته‌ای ایران، بحران روسیه-اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز آن گفت‌و گو کردند.

این بیانیه می‌گوید که تحولات لبنان و افغانستان و کمک بشردوستانه به مردم افغانستان نیز در این مکالمه بررسی شد.

گفت‌و‌گوی سالیوان و نخست‌وزیر قطر درباره ایران درحالی انجام می‌شود که همزمان وزیر خارجه عمان نیز که به ایفای نقش سنتی به عنوان واسطه بین جمهوری اسلامی و غرب شهرت دارد به تهران سفر کرده است.

نام قطر و عمان بارها در گزارش‌های مربوط به توافق آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان میانجی مطرح شده است.

مقامات جمهوری اسلامی هم تایید کرده‌اند که در این کشورها رایزنی‌هایی انجام داده‌اند و از طریق میانجی‌ها با آمریکایی‌ها در تماس‌اند.

این درحالی است که سالیوان یک روز قبل از این گفت‌و‌گوی تلفنی در مصاحبه با سی‌بی‌اس مدعی شده بود که آمریکا به هیچ توافقی با ایران نزدیک نیست.

از سوی دیگر رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان هم بر این باورند که به حاشیه رانده شدن رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، سرنوشت مذاکرات هسته‌ای با ایران را مبهم کرده است.

با این حال مقامات تهران از جمله سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از باز بودن در مذاکره سخن می‌گویند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۸ جولای ۲۰۲۳